لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

ابراز نگرانی دو سازمان بين المللی کارگری از وضعيت اسانلو


منصور اسانلو و ابراهيم مددی
منصور اسانلو و ابراهيم مددی

دو سازمان کارگری بين المللی در نامه ای به سازمان بين المللی کار، آی ال او، از آنچه که شکنجه منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در زندان خواندند، ابراز نگرانی کرده اند.


در نامه مشترک دبيران کل کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، به مدير کل سازمان بين المللی کار، با انتقاد از بازداشت و زندانی شدن منصور اسانلو و ابراهيم مددی، نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، نوشته شده است:«تا جايی که ما مطلع هستيم، وکلای مدافع آقايان اسانلو و مددی دسترسی کامل به پرونده موکلان خود نداشته اند.»


در نامه ای که توسط گای رايدر و ديويد کاکرافت امضا شده، با اشاره به افزوده شدن اتهامات جديد به آقای اسانلو، آمده است که هنوز به روشنی مشخص نيست که چه تعداد از اين اتهامات عليه رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه مفتوح هستند و شامل چه مواردی می شوند.


رهبران اين دو سازمان بين المللی کارگری سپس درباره شرايط منصور اسانلو در زندان اوين نوشته اند:«تاکنون هيچ ناظر بين المللی، از آی ال او و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، قادر به ملاقات با آقای اسانلو در زندان نبوده است. همه اينها در زمانی که گزارش های فزاينده ای از شکنجه آقای اسانلو با دستبند و شوک های الکتريکی درزندان دريافت می شود، آزار دهنده هستند.»


اين دو سازمان بين المللی کارگری نگرانی عميق خود را از وضعيت جسمی و روحی آقای اسانلو ابراز داشته اند.


تاکنون هيچ ناظر بين المللی، از آی ال او و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، قادر به ملاقات با آقای اسانلو در زندان نبوده است.

اتهام اين دو سازمان بين المللی کارگری در مورد شکنجه منصور اسانلو که برای نخستين بار پس از بازداشت اين فعال کارگری در تيرماه سال جاری ابراز می شود، در حالی عنوان شده که جمهوری اسلامی تاکنون درموارد مشابه، اتهامات شکنجه زندانيان را رد کرده است.


در اين ميان، مادر منصور اسانلو در گفت و گويی با راديو فردا، از وضعيت جسمانی فرزند زندانی خود، بويژه چشم او، ابراز نگرانی کرد و افزود:«دو رگ قلب منصور در زندان گرفته شده است و در ضمن، از ناراحتی شديد کليه رنج می برد.»


بر اساس اين گزارش، تاکنون تلاش های خانواده رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه برای مرخصی استعلاجی برای اين فعال کارگر زندانی نتيجه ای در بر نداشته است.


به نوشته دبيران کل کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در پی دعوت سفارت جمهوری اسلامی ايران در جاکارتا از حنفی روستندی، رييس اتحاديه کارگران خطوط کشتيرانی اندونزی برای سفر به ايران، او به همراه سيوکور سارتو، دبير کل کنگره اتحاديه کارگری اندونزی، در ماه اکتبر، مهر ماه، به تهران رفت تا با اين فعال کارگر زندانی ديدار کند، اما اجازه ملاقات به اين دو داده نشد.


در همين ارتباط، اضافه شده است که همچنين به اعضای هيئتی از سازمان بين المللی کار که در ماه آبان، پس از هيات اندونزيايی عازم ايران شده بود، اجازه ديدار با آقايان اسانلو و مددی داده نشد.


در اين نامه همچنين اشاره شده است که منصور اسانلو از امکان مطالعه روزنامه ها و تماشای تلويزيون محروم است.


آقايان رايدر و کاکرافت در نامه مشترک خود به آی ال او در خصوص ابراهيم مددی با اشاره به اينکه او درماه اکتبر در حالی که دستبند به دست و زنجير به پا داشت، به دادگاه برده شده بود، افزوده اند که نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در ۱۶ اکتبر،۲۴ مهر، به زندان قزل حصار انتقال داده شد. زندانی که مجرمان عادی در آن نگهداری می شوند و برخی اوقات، زندانيان عقيدتی به منظور فشار روحی به آن زندان اعزام می شوند.


در اين نامه همچنين به احضار و يا محاکمه چند تن ديگر از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه از جمله سعيد ترابيان، عباس نژاد کودکی، منصور حيات غيبی و همايون جابری اشاره شده و آمده است:«ما مطلع شده ايم که اين روند همراه با ادامه بازداشت رهبران سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه فضای ترس را در ميان اعضای سنديکا بوجود آورده است و فعالان سنديکا از اضافه شدن اتهامات مشابه، بازداشت های بيشتر و مجازات های زاندان احتمالی نگرانند.»


دبيران کل کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و اتحاديه بين المللی کارگران ساختمانی و چوب نيز در نامه مشترکی به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، از بازداشت رضا دهقان، يکی از اعضای کميته موسس سنديکای کارگران نقاش، درتهران ابراز نگرانی کردند.

در عين حال، در پايان نامه از استعفای يوسف مولايی و پرويز خورشيد، دو وکيل مدافع، از وکالت تعدادی از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در روز ۲۷ نوامبر، ششم آذرماه، خبر داده شده و آمده است:« کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل هنوز از دليل استعفای اين وکلای مدافع اطلاع ندارند و در حال حاضر از اين موضوع که برخی از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه نماينده حقوقی ندارند، به شدت نگرانند.»


اين دو سازمان بين المللی کارگری از آی ال او خواسته اند که از دولت جمهوری اسلامی ايران بخواهد در مورد تاثير اين موضوع بر پرونده اعضای سنديکا، اطلاعاتی را در اختيار آن سازمان بين المللی بگذارد و تضمين کند که آنان حق داشتن وکيل مدافع جديدی را خواهند يافت.


سازمان های بين المللی کارگری بارها اعتراض خود را به بازداشت و زندانی شدن اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و نيز ساير فعالان کارگری ابراز داشته و خواستار آزادی بدون قيد و شرط آنها شده اند.


درهمين ارتباط، تاکنون دو بار روزهای همبستگی بين المللی با فعالان کارگر زندانی بويژه منصور اسانلو از سوی سنديکاها و اتحاديه های کارگری در ده ها کشور جهان برگزار شده است.


نامه به محمود احمدی نژاد


در همين حال، دبيران کل کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و اتحاديه بين المللی کارگران ساختمانی و چوب در نامه مشترکی به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، از بازداشت رضا دهقان، يکی از اعضای کميته موسس سنديکای کارگران نقاش، درتهران ابراز نگرانی کردند.


در اين نامه با انتقاد از بازداشت اين فعال کارگر که در ارتباط با فعاليت های سنديکايی بوده است، به محمود احمدی نژاد يادآوری شده است:«دولت جمهوری اسلامی ايران به عنوان عضو سازمان بين المللی کار، آی ال او، که به مقاوله نامه حقوق سياسی و مدنی پيوسته است، بايد به اصل آزادی احترام بگذارد.»


آقايان گای رايدر و شاران بارو دراين نامه از رييس جمهوری اسلامی ايران خواسته اند که دستور آزادی بدون قيد و شرط رضا دهقان و ساير فعالان کارگر زندانی، شامل منصور اسانلو و محمود صالحی، از زندان را صادر کند.


رونوشتی از اين نامه نيز برای آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، ارسال شده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG