لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

«نظارت استصوابی قهرمان اصلی انتخابات در ايران است»


انتخابات مجلس هشتم قرار است روز ۲۴ اسفنده ماه امسال برگزار شود
انتخابات مجلس هشتم قرار است روز ۲۴ اسفنده ماه امسال برگزار شود

ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات پيش روی مجلس آغاز شده و هر روز با نزديک تر شدن به موعد انتخابات،مسئله نظارت استصوابی شورای نگهبان و رد يا تاييد صلاحيت داوطلبان به موضوع داغ تری تبديل می شود.


حسن شريعتمداری، عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوری خواهان در گفت و گو با راديو فردا، به پرسش ها در زمينه نظارت استصوابی و تاثير آن بر انتخابات در جمهوری اسلامی پرداخته است:


آيا حاکمان اصلی جمهوری اسلامی از حق نظارت شورای نگهبان صرف نظر خواهند کرد؟ و با وجود گفته های اخير رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اينکه مبادا فردی با گرايش به سلطه پذيری در مقابل به گفته او «هوچی گری های بين المللی» به مجلس راه پيدا کند و گفته های دبير شورای نگهبان که اصل بر برائت داوطلبان نخواهد بود، امسال رد صلاحيت ها و نظارت استصوابی با سال های قبل تفاوت عمده ای خواهد کرد؟


حسن شريعتمداری: تا کنون آنچه نشان داده شده است و آنچه که از مجموع صحبت ها به دست می آيد، اين است که رد صلاحيت ها بسيار سختگيرانه تر خواهد بود و شورای نگهبان حتی به ظاهر ملاک های قانونی خود هم توجه نخواهد کرد.


صحبت های آقای جنتی مبنی بر اينکه اصل برائت در ايران پايه حقوقی ندارد، صحبت های جديدی است که نشان می دهد موجی از سختگيری های بی ملاک، متوجه حقوق کسانی خواهد شد که می خواهند انتخاب شوند.


شما فکر می کنيد که آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دست شورای نگهبان را برای رد صلاحيت ها باز می گذارد؟

شريعتمداری: من فکر می کنم رد صلاحيت ها در بالاترين سطح سياسی جمهوری اسلامی با رايزنی مقام ولايت و پاره ای ديگر از شخصيت های مهم سياسی انجام می شود. بنابراين نظرات ايشان به شدت در اين مورد موثر است.


فکر می کنيد نظر آيت الله خامنه ای در ۲-۳ سال اخير به خصوص بعد از روی کار آمدن آقای احمدی نژاد تغييری کرده است؟


شريعتمداری: به طور اصولی تغييری نکرده است. بسته به موقعيت، فقط مصلحت ها تفاوت می کند و اين بار معلوم نيست که مصلحت رهبری بر حذف کدام گروه و يا فراهم شدن تسهيلات بيشتر، برای کدام گروه سياسی قرار خواهد گرفت.


آيت الله طاهری، امام جمعه سابق اصفهان که از روحانيون مشهور و مهم ايران است، اخيراً گفته است که نظارت استصوابی يعنی مرگ انقلاب و مرگ قانون اساسی. با وجود صحبت ها و مخالفت های ايشان با نظارت استصوابی ، اصلاح طلبانی که نزديک به ايشان هستند چقدر امکان دارد که از انتخابات صرف نظر کنند؟


من فکر می کنم که دغدغه آيت الله طاهری و اصلاح طلبان يکی است و آن اينکه از دايره اصلاح طلبان حکومتی، افراد بيشتری رد صلاحيت شوند.


ولی اين چيزی نيست که برای ديگر نيروهای دموکرات ايران مهم باشد. مهم اين است که اصلاح طلبان در اين ميان فقط به منافع خودشان دل بسته اند و اراده آنها از حذف نظارت استصوابی اين است که قواعد چنان دستکاری شود که عده زيادتری از آنها به مجلس راه يابند.


با توجه به مخالفت صريح آيت الله طاهری با نظارت استصوابی و نزديکی ايشان به اصلاح طلبان و گروهی که داخل ايران گسترش آزادی های مدنی را قسمتی از برنامه های خودشان برای انتخابات اعلام کرده اند، اگر نظارت استصوابی لغو شود، چقدر می تواند بر گسترش آزادی های مدنی و بر روند انتخابات در ايران تاثير بگذارد؟


مسئله، اصطلاحات نيست، که نظارت استصوابی باشد و يا استطلاعی. مسئله اين است که قدم اول در راه آزادی انتخابات، حذف مصلحت گرايی در نظام و حاکميت قانون ولو قوانين معيوب جمهوری اسلامی برای انتخابات است.


XS
SM
MD
LG