لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

«پاپ از اقدام نتانیاهو خشنود نیست»


پاپ بندیکت شانزدم در دیدار با نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل
پاپ بندیکت شانزدم در دیدار با نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل
دیدار پنجشنه پاپ بندیکت شانزدهم و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که در صومعه‌ای در بیت‌المقدس انجام پذیرفت، گذشته از اظهارات سخنگویان واتیکان و دولت اسرائیل، که صحبت از ملاقاتی دوستانه کردند، در محافل کلیسای کاتولیک مثبت ارزیابی نمی‌شود.

در این دیدار که به روایتی ۱۰ دقیقه و به روایت دیگری ۱۵ دقیقه به طول انجامید، چند مسئله در کنار روند صلح در خاورمیانه مطرح شدند. پاپ بندیکت شانزدهم در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، نسبت به سختگیری دولت این کشور در صدور روادید برای روحانیون کاتولیک عرب‌تبار برای سفر به اسرائیل و مناطق فلسطینی‌نشین، اعتراض کرد.

در روزهای گذشته، دولت اسرائیل با تقاضای روادید ۵۰۰ روحانی کاتولیک عرب، که قصد سفر به این کشور برای دیدار با پاپ بندیکت شانزدهم را داشتند، مخالفت کرده بود. مسئله دومی که از سوی پاپ مطرح شد، پایان دادن به گفتگویی بود که ۱۵ سال پیش در رابطه با نحوه مالیات‌گذاری بر املاک متعلق به کلیسای کاتولیک آغاز شده است.

البته نتانیاهو به هیچکدام از این دو درخواست رهبر کلیسای کاتولیک پاسخ مثبت نداد. نخست‌وزیر اسرائیل از جانب دیگر از پاپ بندیکت شانزدهم خواست به طور صریح نفی هولوکاست یا قتل عام یهودیان از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران را محکوم سازد و علناً اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر حذف اسرائیل از نقشه جهان را نیز مورد انتقاد قرار دهد.

در این ارتباط یکی از مشاورین پاپ بندیکت شانزدهم در سیاست خارجی، در گفت‌وگویی با رادیو فردا، ضمن درخواست عدم ذکر نامش، گفت: پاپ به هیچ وجه از تصمیم بنیامین نتانیاهو که این تقاضا را بلافاصله در گفت‌وگویی با تلویزیون اسرائیل علنی ساخت، خشنود نیست، زیرا رهبر کلیسای کاتولیک را در محذور قرار داده است.

به گفته این روحانی عالی‌رتبه کاتولیک، پاپ از سویی نمی‌تواند تقاضای رئیس دولت اسرائیل را بدون پاسخ بگذارد، زیرا در این صورت روابط واتیکان با اسرائیل بحرانی خواهند شد و از سوی دیگر به دلیل روابط بسیار حساسی که با جمهوری اسلامی ایران دارد، نمی‌تواند و نمی‌خواهد به طور مستقیم سخنان محمود احمدی‌نژاد را محکوم کند.

این شخصیت روحانی معتقد است پاپ تنها یک رهبر مذهبی نیست و واتیکان کشوری مستقل به حساب می‌آید که با ایران و اسرائیل دارای روابط دیپلماتیک است و در نتیجه موظف به در نظر گرفتن ملاحظاتی است که به رهبر کلیسای کاتولیک اجازه نمی‌دهند در مورد عملکرد رؤسای کشورهای دوست اظهار نظر کند و همین محدودیت‌های دیپلماتیک تاکنون باعث شده است که پاپ بندیکت شانزدهم و واتیکان در رابطه با دستگیری مسیحیان و نومسیحیان ایرانی نیز سکوت اختیار کنند.
XS
SM
MD
LG