لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

خشم جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا از تصمیم بایدن برای توقف ارسال مهمات به اسرائیل


نمایی از کنگره ایالات متحده
نمایی از کنگره ایالات متحده

تصمیم دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای توقف ارسال مهمات به اسرائیل واکنش‌های شدیدی را در کنگره این کشور به دنبال داشت و در حالی که جمهوری‌خواهان به تندی از آن انتقاد کردند و چنین تصمیمی را باعث جدایی میان آمریکا و اسرائیل دانستند، دموکرات‌ها به دفاع از آن برخاستند.

جو بایدن به دنبال پافشاری اسرائیل برای اجرای طرح حمله زمینی به شهر رفح در جنوب غزه که بیش از ۱.۳ میلیون آواره فلسطینی به آن پناه برده‌اند، ارسال «یک محموله بزرگ مهمات» به اسرائیل را به طور موقت متوقف کرد.

این تصمیم گرچه نهایی نشده است، اما خشم چهره‌های ارشد حزب جمهوری‌خواه در کنگره از جمله میچ مک‌کانل را به همراه داشت که عنوان کرد بایدن «تسلیم موج فشارهای سیاسی داخلی از جانب پایگاه ضداسرائیلی حزب خود و کمونیست‌های دانشگاهی که تصمیم گرفته‌اند خود را لای پرچم حماس و حزب‌الله بپیچند، شده است».

رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا ضمن متهم کردن بایدن به جدایی انداختن میان واشینگتن و متحد نزدیک آن، اسرائیل گفت که این تصمیم به کنگره اطلاع داده نشده و «ما هنوز از ابعاد آن بی‌خبریم».

روز چهارشنبه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با تأیید رسمی گزارش‌ها درباره توقف ارسال مهمات برای اسرائیل، به کنگره ایالات متحده گفت این اتفاق با تصمیم جو بایدن رخ داده و دلیل آن برنامه اسرائیل برای حمله به رفح است که واشینگتن مخالفت خود با آن بدون ارائه برنامه حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی را اعلام کرده است.

آقای آستین اظهار داشت: «ما از ابتدا بسیار واضح گفته‌ایم که اسرائیل نباید بدون بررسی جوانب ماجرا و حفاظت از غیرنظامیان در محیط نبرد، حمله نظامی گسترده به رفح را آغاز کند.»

اما سناتور میچ مک‌کانل «خودداری دولت ایالات متحده از کمک به اسرائیل» را امری «مخرب» دانست و گفت که این تصمیم، «در داخل، تنها اشتهای جناح چپ ضد اسرائیل را بیشتر می‌کند و در خارج از کشور نیز به ایران و گروه‌های نیابتی تروریستی آن جسارت می‌بخشد».

سناتور لیندسی گراهام نیز هشدار داد که «اگر ما به هنگام این خطر بزرگ، ارسال تسلیحاتی را که دولت اسرائیل برای نابودی دشمنان خود به آن نیاز دارد در اختیارشان نگذاریم، بهای آن را پرداخت خواهیم کرد».

وی افزود: «این کار زشت و ناپسند است. بی‌معنی است. چیزی را که اسرائیل در این جنگ نیاز دارد، به آن بدهید. اسرائیل نمی‌تواند در این جنگ شکست بخورد.»

اما از سوی دیگر چاک شومر، رهبر اکثریت در سنای آمریکا، ضمن تاکید بر روابط دیرین و مستحکم ایالات متحده و آمریکا از تصمیم بایدن حمایت کرد و گفت که به آن‌چه دولت او انجام می‌دهد ایمان دارد.

همچنین سناتور برنی سندرز نیز از این تصمیم به شدت استقبال کرد و گفت که بایدن «مطلقا محق است تا ارسال بمب برای این دولت افراطی و دست راستی اسرائیل را متوقف کند و این صرفا قدم اول باید باشد».

وی سپس تاکید کرد که ایالات متحده اکنون باید خواستار «آتش‌بس فوری، پایان حمله به رفح و ارسال فوری انبوه کمک‌های بشردوستانه برای مردمی که در ناامیدی زندگی می‌کنند، بشود».

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده بود که سیاست آمریکا در قبال غزه بستگی به نحوه رفتار اسرائیل با غیرنظامیان دارد. این نخستین باری است که دولت بایدن به مسائل مربوط به این هشدار عمل می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و تایم اسرائیل؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG