لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا؛ «تمجید» ترامپ از اقدام پلیس در دانشگاه کلمبیا


تجمع در دانشگاه کالیفرنیا
تجمع در دانشگاه کالیفرنیا

تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنگ در غزه در روز چهارشنبه ۱۲ اردیهبشت ادامه یافت و شبکه سی ان‌ان می‌گوید بیش از چهارصد نفر در ۲۴ ساعت گذشته بازداشت شدند.

طبق این گزارش٬ شامگاه سه‌شنبه ۳۰۰ نفر در جریان یورش پلیس به ساختمان اداری همیلتون دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند. پلیس توانست با ورود به ساختمان اداری همیلتون، افرادی که این ساختمان را اشغال کرده بودند بیرون کند.

رویارویی پلیس با معترضان در شماری از دانشگاه‌های آمریکا روز چهارشنبه ادامه یافت. معترضان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا با چادر زدن در محوطه دانشگاه٬ کمپ‌های اعتراضی به جنگ غزه تشکیل داده‌اند.

پلیس روز چهارشنبه در جریان پاکسازی دانشگاه ویسکانسین-مدیسون از چادرهایی که معترضان برپا کرده بودند، ۱۲ نفر را بازداشت کرد.

در دانشگاه ایالتی تگزاس در شهر دالاس نیز روز چهارشنبه پلیس ۲۰ نفر را بازداشت کرد.

دانشگاه فوردهام در نیویورک نیز صحنه درگیری پلیس و معترضان بود. گزارش‌ها حاکی است پلیس در این دانشگاه ۱۵ نفر را دستگیر کرده است.

طرح «یهودستیزی» مجلس نمایندگان آمریکا

همزمان با گسترش اعتراضات به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا ، کنگره این کشور روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت طرحی را برای گسترش دامنه تعریف حقوقی «یهود‌سیتزی» در حوزه وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده تصویب کرد.

این طرح با ۳۲۰ رای موافق در مقابل ۹۱ رای مخالف در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این طرح برای بررسی به سنای آمریکا ارسال می‌شود.

این طرح با حمایت نزدیک به ۵۰ نماینده جمهوری‌خواه و بیش از دوازده نماینده دموکرات در صحن مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

این طرح تعریف «اتحاد بین‌المللی یادبود هولوکاست» از یهودی‌ستیزی را به لایحه حقوق مدنی مصوب سال ۱۹۶۴ اضافه خواهد کرد. لایحه حقوق مدنی قانونی است که هرگونه تبعیض بر اساس «نژاد، رنگ، دین، جنسیت، یا منشأ ملیت» را غیرقانونی اعلام می‌کند.

در صورت تصویب این طرح در سنای آمریکا و امضای آن توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هدف قرار دادن دولت اسرائیل، به عنوان یک جامعۀ یهودی، می‌تواند یکی از مصادیق «یهودستیزی» محسوب شود.

واکنش ترامپ به تحولات اعتراضات در دانشگاه کلمبیا

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از اقدام پلیس نیویورک برای بیرون راندن معترضان به جنگ غزه از یک ساختمان دانشگاه کلمبیا «تمجید» کرد.

آقای ترامپ در خصوص ورود پلیس به ساختمان هملیتون دانشگاه کلمبیا در شامگاه سه‌شنبه گفت: دیشب «شاهد تصاویر زیبایی بودیم».

پلیس نیویورک شامگاه سه‌شنبه با یورش به ساختمان اداری همیلتون را از تصرف معترضان به جنگ غزه خارج کرد. معترضان در دانشگاه کلمبیا روز سه‌شنبه با تصرف این ساختمان، ورودی‌ها را مسدود کردند و پرچم فلسطین را از پنجره آن به اهتزاز درآوردند.

دونالد ت​رامپ در مورد اعتراضات در دانشگاه کلمبیا گفت: «دیشب نیویورک را محاصره کرده بودند.»

رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص اقدام پلیس نیویورک گفت: «آنها کار باورنکردنی انجام دادند.»

آقای ترامپ اضافه کرد: نیروهای پلیس «وارد یکی از ساختمان‌های بزرگ، یک ساختمان دیدنی و زیبا شدند. دیشب خیلی خوب شد. قرار بوده از آن ساختمان‌ها مراقبت کنید. این (ساختمان) آسیب دید. اما پلیس وارد شد و دقیقاً در دو ساعت همه چیز را جمع جور کرد. تماشای آن بسیار زیبا بود. بهترین‌های نیویورک.»

یورش پلیس ضد شورش نیویورک به دانشگاه کلمبیا پس از آن صورت گرفت که معترضان به ضرب‌الاجل قبلی برای ترک محوطه دانشگاه توجهی نکردند. همزمان، دیگر دانشگاه‌ها تلاش‌ها برای پایان دادن به تظاهرات علیه جنگ اسرائیل و حماس که از دانشگاه کلمبیا الهام گرفته شده بود، افزایش دادند.

اعتراضات دانشجویی که هم اکنون در سراسر ایالات متحده علیه جنگ غزه جریان دارد، از ۱۰ روز پیش در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و به دانشگاه‌هایی چون هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه تگزاس، میشیگان و بسیاری از دانشگاه‌های سراسر آمریکا گسترش یافت.

XS
SM
MD
LG