لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

تصویب کمک مالی به اسرائیل و اوکراین در سنا؛ اعمال تحریم علیه ایران، روسیه و چین


چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا
چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا

مجلس سنای آمریکا شامگاه سه‌شنبه چهارم اردیبهشت بستهٔ ۹۵ میلیارد دلاری کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

بسته مصوب سنای آمریکا شامل چهار طرح است که روز شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا با حمایت اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به تصویب رسید. این بسته همچنین شامل طرح «قانون مهسا»، تحریم خریداران نفت ایران و چند طرح دیگر برای تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی است.

این بسته با ۷۹ رای موافق در مقابل ۱۸ رای مخالف به تصویب رسید.

مجلس نمایندگان آمریکا هم روز شنبه با ۳۶۰ رای موافق در مقابل ۵۸ رای مخالف بسته کمک‌های خارجی به همراه چند طرح الحاقی علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد.

این بسته همچنین شامل طرحی است که شبکه اجتماعی تیک‌تاک را موظف می‌کند طی ۹ ماه روابط خود را با چین قطع کند٬ در غیر این صورت این اپلیکیشن در آمریکا ممنوع خواهد شد.

بسته کمک‌های خارجی پس از تصویب در مجلس سنا٬ اکنون برای امضای نهایی جو بایدن به کاخ سفید ارسال می‌شود.

در این بسته مصوب کنگره آمریکا، ۶۰.۸۴ میلیارد دلار برای جنگ اوکراین و ۲۶ میلیارد دلار شامل ۹.۱ میلیارد دلار موارد بشردوستانه، برای کمک به اسرائیل در نظر گرفته شده است. همچنین برای حمایت از تایوان در برابر تهدیدات چین در اقیانوس هند و آرام نیز ۸.۱۲ میلیارد دلار تصویب شد.

این بسته همچنین تحریم‌هایی علیه روسیه، ایران و چین اعمال خواهد کرد.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا پس از رای گیری گفت: «بسیاری در داخل و خارج از کنگره می‌خواستند این بسته شکست بخورد. اما امروز، روز پیروزی کسانی بود که در کنگره که کنار دموکراسی ایستاده‌اند.»

این سناتور ارشد دموکرات تاکید کرد: «به دوستانمان در اوکراین، به متحدانمان در ناتو، به متحدانمان در اسرائیل و غیرنظامیان در سراسر جهان که به کمک نیاز دارند، می‌گویم که کمک در راه است.»

برخی از جمهوری‌خواهان تندرو پیش از این مخالفت شدید خود را با کمک‌های بیشتر به اوکراین اعلام کرده‌ بودند. در عین حال برخی هم معتقدند که ایالات متحده نمی‌تواند با توجه به افزایش بدهی ملی ۳۴ تریلیون دلاری خود، از عهدهٔ تعهدات جدید برآید.

جمهوری‌خواهان تندرو همچنین بارها مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، را تهدید به برکناری کرده‌اند.

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا، نیز در کنفرانس خبری پس از رای‌گیری ، گفت که او معتقد است که حزب جمهوری‌خواه مبارزه با روند «انزواطلبی» را آغاز کرده است.

آقای مک‌کانل اضافه کرد: «اگر به دنبال یک روند هستید، این روند در جهتی است که ما آن را دوست داریم، یعنی آمریکا در نقش رهبری خود در جهان گام برمی‌دارد.»

با استفاده از «ای‌بی سی نیوز» و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG