لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

روایت گردشگر ایرانی که حالا خود را بخشی از مردم افغانستان می‌بیند


نوا جمشیدی زن جوان ایرانی در افغانستان، از موج اخیر ایجاد شده در ایران علیه مهاجران افغان می‌گوید و آن را ازجمله نتیجه «سیاست‌های اشتباه و ناآگاهی جامعه» در این زمینه توصیف می‌کند.

از روز شنبه ۱۵ مهر که زمین در شمال‌غربی افغانستان به شدت لرزید،‌ صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۹۰ درصد کشته‌شدگان زنان و کودکان بودند.

زمین همچنان در آن منطقه می‌لرزد و ترس و اضطراب بر آن سایه افکنده است.

نوا جمشیدی یک زن جوان ایرانی است که اولین بار به عنوان جهانگرد وارد افغانستان شد اما حالا حدود دو سال است که در آن کشور مانده تا آنطور که به رادیوفردا می‌گوید در تاریخ ثبت کند، بنویسد و عکس بگیرد.

او خود را جدا از مردم افغانستان نمی‌بیند و می‌گوید «زمین و زمان» را گم کرده است.

خانم جمشیدی می‌گوید او در افغانستان موقعیتی «بلاتکلیف» دارد چون نه یک زن غربی است و نه اهل افغانستان اما می‌داند که موقعیتی متفاوت از زنان آن کشور دارد که او آن‌ها را «افسرده، غمگین و تحت رنج» توصیف می‌کند.

در گفت‌وگو با این زن جوان ایرانی در افغانستان، او از موج اخیر ایجاد شده در ایران علیه مهاجران افغان نیز سخن گفت و آن را نتیجه مسائل متعددی از جمله «سیاست‌های اشتباه و ناآگاهی جامعه» در این زمینه توصیف کرد.

گفت‌وگو با نوا جمشیدی؛ گردشگر ایرانی که انتخاب کرد در افغانستان بماند
please wait

No media source currently available

0:00 0:19:10 0:00
لینک مستقیم

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG