لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

واکنش ايران به ابراز تردید آمريکا درباره موفقیت «سفیر امید»


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، می گوید: اظهارات مقام های آمریکایی قابل پیش بینی بود.
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، می گوید: اظهارات مقام های آمریکایی قابل پیش بینی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز سه شنبه ابراز ترديد مقامات آمريکايی در مورد موفقیت پرتاپ موشک ماهواره بر اين کشور را «قابل پيش بينی دانست».


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، گفت: دستاورهای متخصصان ايرانی همواره با «ابراز نگرانی و يا انکار و شبهه افکنی آنها مواجه شده است.»


ايران روز يکشنبه اعلام کرد که يک موشک ماهواره بر را با نام «سفير اميد» به طور موفقيت آميز به فضا پرتاب کرده است.


این در حالی است که مقام های وزارت دفاع و نيروهای مسلح آمريکا روز دوشنبه تاکيد کردند که در مجموع، پرتاب موشک حامل ماهواره ايران با شکست مواجه شده است.


  • «پرتاپ ناموفق [ موشک سفیر امید ]نشان می دهد برنامه فضايی ايران در مراحل اوليه خود قرار دارد و راه بسيار طولانی برای طی کردن دارد»
یک مقام آمریکایی.

مقام های نظامی آمريکا بدون افشای نام خود به روزنامه نيويورک تايمز گفتند که مرحله اول شليک اين موشک توسط ايران موفقيت آميز بوده، ولی بخش دوم آن با شکست روبه رو شده است.


نيويورک تايمز اشاره کرد: با وجود شکست کلی برنامه شليک اين موشک، نفس اجرای آن می تواند نشانه ای از افزايش دانش و امکانات موشکی ايران باشد و بنابراين از ديد مقام های آمريکايی، عامل نگران کننده ای در مورد توانايی تسليحاتی ايران است.


پرتاپ ماهواره ايران: «نمايش يک شکست»


در همين زمينه، يک مقام آمريکايی گفت: تلاش نافرجام ايران برای فرستادن يک ماهواره به مدار زمين «يک شکست قابل ملاحظه» بود.


به گزارش رويترز، اين مقام آمريکا که نامش فاش نشده افزود: اين موشک لحظاتی پس از پرتاپ سقوط کرده و نتوانست به موقعيت مورد نظر برسد.


وی افزود: «اين (پرتاپ ماهواره) را می توان يک شکست قابل ملاحظه توصيف کرد ».


به گفته اين مقام آمريکایی، «پرتاب ناموفق نشان می دهد برنامه فضايی ايران در مراحل اوليه خود قرار دارد و راه بسيار طولانی برای طی کردن دارد».


ايران در ماه های اخير از چندين آزمايش موشکی موفقيت آميز خبر داده که از نظر کارشناسان امور دفاعی در غرب در ميزان موفقيت آنها اغراق شده است.


ماه گذشته، همزمان با آزمايش چند موشک جديد، مقام های ايرانی مدعی شدند که يکی از اين موشک ها می تواند خاک اسرائيل را هدف بگيرد.


به نوشته نيويورک تايمز، کارشناسان غربی می گويند «بخش عمده اين تبليغات حکومت ايران، تهديدهايی توخالی در مورد توانايی موشکی آن کشور است و اطلاعاتی که در اين مورد از سوی ايران منتشر می شود، فريبکارانه است.»


تلويزيون دولتی ايران روز يکشنبه با پخش تصاويری از شليک شبانه موشک اخير اعلام کرد که همراه با اين موشک، ماهواره ای به فضا پرتاب شده، ولی بعدا مقام های دولتی گفتند که اين برنامه فقط شليک آزمايشی يک موشک بوده است.


رضا تقی پور، رييس سازمان هوا فضای ايران، روز دوشنبه در مصاحبه با تلويزيون دولتی اين کشور اعلام کرد: « دولت ايران حاضر است ماهواره های کشورهای مسلمان دوست را به فضا پرتاب کند.»


به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی محمد نجار، وزير دفاع ايران، با رد سوء ظن و نگرانی های کشورهای غربی گفت: هدف آنها ممانعت از پيشرفت علمی ايران است.


وی گفت: ايران به زودی ماهواره خود را به فضا پرتاب خواهد کرد، ولی تاريخ دقيق اجرای اين طرح را اعلام نکرد.


XS
SM
MD
LG