لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

بنیانگذاران انستیتو پارس در ایران بازداشت شدند


دکتر آرش علايی از بنیانگذاران موسسه غير دولتی انستيتو پارس است
دکتر آرش علايی از بنیانگذاران موسسه غير دولتی انستيتو پارس است

دکتر آرش و کاميار علايی، دو برادر که سال ها در مورد پيشگيری از بيماری ايدز در ايران فعاليت می کردند، سوم تيرماه توسط مقام های امنيتی ايران بازداشت شدند.


مادر اين دو برادر در گفت و گو با راديو فردا خبر بازداشت فرزندانش را تاييد کرد و گفت: «هنوز هيچ کسی دليل بازداشت آنها را نمی داند و محل نگهداری آنها نيز مشخص نيست. ما هنوز حق گرفتن وکیل نداریم.»


به گفته خانم علایی، این دو برادر تنها در حوزه پيشگيری از بیماری ايدز و اعتياد فعاليت می کردند و هيچ گونه فعاليت سياسی نداشته اند.


وی می افزاید: پسرانش بارها در تلویزیون ایران در مورد فعالیت علمی شان صحبت کرده اند.


دکتر کاميار و آرش علايی پايه گذار برنامه جديد کلينيک های مثلثی برای پيشگيری از ابتلا به بیماری ايدز و ویروس «اچ آی وی» هستند. سازمان بهداشت جهانی در تاييد عملکرد آنها، اين کلينيک ها را نمونه قابل اجرايی برای خاورميانه و شمال آفريقا توصيف کرده بود.


آقایان علايی در ايران موسسه غير دولتی انستيتو پارس را بنيان گذاری کردند که که به آموزش و درمان بيماران مبتلا به ايدز در ايران می پرداخت.


خانم علایی در مورد شيوه بازداشت پسرانش می گويد:« دوم تير ماه، آرش با من تماس گرفت و گفت شب را در خانه دوستش می گذراند. اما صبح سوم تير ماه وی به همراه ماموران به خانه آمد. آنها پس از بررسی خانه، تمامی مدارک و وسايل دو پسرم را با خود بردند. آنها کاميار را نيز بازداشت کردند.»


سال ۲۰۰۶، دکتر کاميار علايی رييس اجرايی انسيتوی پارس در ايران، به عنوان کارشناس سازمان بهداشت جهانی در خاورميانه و آسيای ميانه توانست با دريافت يک بودجه ۱۶ ميليون دلاری، طرح مقابله با بيماری ايدز و ويروس «اچ آی وی» را در منطقه به مرحله اجرا بگذارد.


وی سال گذشته در دانشگاه هاروارد در آمريکا پروژه ای در رابطه با مقابله با بيماری ايدز در ايران به اتمام رسانده بود و تا پيش از سفر به ايران در اواخر ماه گذشته ميلادی، در دانشگاهی در آمریکا، دوره دکترای بهداشت عمومی خود را می گذراند.


مقام های قضایی جمهوری اسلامی ایران هنوز در باره علت بازداشت این افراد و اتهام های آنها گزارش منتشر نکرده اند.


XS
SM
MD
LG