لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

فرمانده سپاه: احتمال حمله آمریکا جدی تر شده است


محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران.
محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران.

محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، در جريان گفت و گو با روزنامه جام جم که در شماره روز شنبه منتشر شد، با بیان اینکه احتمال حمله آمريکا به ايران «جدی تر» شده است، گفت که در صورت وقوع چنین حمله ای، يکی از اقدامات ايران «کنترل خروج نفت» از تنگه هرمز خواهد بود.


محمد علی جعفری که سال گذشته به حکم آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، گفت: «در حال حاضر احتمال عملی شدن حمله نظامی را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدي تر بگيريم.»


او در توضيح سخنان خود گفت که تهديدهای «دشمنان» عليه ايران از زمان انقلاب اسلامی ايران وجود داشته است افزود: «از سال ۸۰ به اين طرف ماهيت تهديدها نسبت به گذشته متفاوت شده و دشمن به اين نتيجه رسيده است که ديگر تهديد ايران از طريق کشورهای منطقه ای ممکن نيست ... بنابراين آمريکايي ها با طراحی سناريوهای مختلف، خودشان به طور مستقيم وارد تهديد ايران شده اند.»



  • «از سال ۸۰ به اين طرف ماهيت تهديدها نسبت به گذشته متفاوت شده و دشمن به اين نتيجه رسيده است که ديگر تهديد ايران از طريق کشورهای منطقه ای ممکن نيست ... بنابراين آمريکايي ها با طراحی سناريوهای مختلف، خودشان به طور مستقيم وارد تهديد ايران شده اند.»
فرمانده سپاه

فرمانده سپاه پاسداران، با اشاره به اينکه پرونده هسته ای ايران، برای آمريکا «بهانه ای برای حمله به ايران» است گفت: «اين جوسازي ها و در کنار آن فرصت محدودی که بوش تا پايان رياست جمهوری خود دارد و همچنين نااميدی جمهوريخواهان از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، شرايطی فراهم آورده که در حال حاضر احتمال عملی شدن حمله نظامی را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدي تر بگيريم.»


کاخ سفيد، روز پنجشنبه ششم تير ماه در واکنش به گزارش نيويورک تايمز که از احتمال ارتباط مانور بزرگ ارتش اسراييل برفرار دريای مديترانه با تمرين برای حمله به ايران نوشته بود، اعلام کرد که آمريکا، متحدانش و اسرائيل همچنان معتقد به راه حل سياسی در قبال ايران هستند.


اسرائیل تاکنون دوبار تاسیسات هسته ای کشورهای منطقه را بمباران و نابود کرده است. اولین بار در دهه ۸۰ میلادی تاسیسات هسته ای عراق را بمباران کرد و دومین بار هم سال گذشته منطقه ای را که آمریکا و اسرائیل آن را محل تاسیسات هسته ای سوریه خوانده اند، بمباران کرد.


با اين حال، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، دو هفته پيش در سفر خود به اروپا اعلام کرد که گزينه نظامی عليه ايران برای متوقف کردن روند غنی سازی اورانيوم که کاربرد دوگانه نظامی - صنعتی دارند، «همچنان روی ميز است.»


سرپيچی از سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل، ایران را در آستانه تحريم های شديد سياسی و اقتصادی بين المللی قرار داده است.


آمريکا و اسرائیل ايران را به تلاش برای توليد سلاح های هسته ای متهم می کند اما ايران اين اتهامات را رد می کند و می گويد از برنامه هسته ای خود هدفی جز توليد انرژی ندارد.


فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پاسخ به اين سئوال که درصورت حمله آمريکا، ايران چه واکنشی نشان می دهد؟ با اشاره به اينکه به اعتقاد او در صورت وقوع يک حمله، اسرائيل هم با آمريکا همراه خواهد شد، واکنش های ايران را به سه دسته تقسيم کرد: اول «کنترل عبور نفت از تنگه هرمز» دوم پاسخ به کشورهايی که حمله از خاک آن ها انجام شده است و سوم آنچه او «توانمندی های خارجی ايران» خواند.


فرمانده سپاه پیش بینی کرد که افزايش قيمت نفت در نتيجه اين اقدام ايران، خود به «يک عامل بازدارنده» برای جلوگیری از چنین حمله ای بدل شود.


در حال حاضر حدود ۴۰ درصد صادرات نفت جهان از تنگه هرمز می گذرد و سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می شوند.


همچنين ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران هم از همين مسير انجام می شود.


«توانمندی ها در جهان اسلام»


فرمانده سپاه در پاسخ اين سئوال که اگر آمريکا در حمله احتمالی خود به ايران از خاک کشورهای منطقه استفاده کند، جمهوری اسلامی ايران چگونه واکنش نشان خواهد داد، گفت: «به هر حال اگر حمله از خاک کشوری عليه کشور ديگر انجام شود، کشوری که مورد تجاوز واقع شده حق دارد به اقدام نظامی دشمن از همان نقطه شروع عمليات، پاسخ دهد.»


فرماه سپاه پاسدارن، در ادامه سخنانش گفت که در صورت حمله به ايران، اين کشور از «توانمندی های خارج از ايران خود» هم استفاده می کند.


او در توضيح ماهيت اين «توانمندی ها» گفت: «با توجه به موقعيت و نفوذ جمهوری اسلامی در بين ملت ها وکشورهای جهان اسلام ... مسلمانان انقلابی جهان اسلام (چه شيعه و چه سنی) حمله آمريکا و اسرائيل به ايران اسلامی را حمله به جهان اسلام قلمداد مي کنند و بدون ترديد يک احساس تکليف الهی برای پاسخگويی و مقابله در ذهن انقلابيون مسلمان به وجود خواهد آمد و اين چيزی نيست که جمهوری اسلامی بتواند ازآن ممانعت کند.»


او همچنين به اين پرسش که آيا در صورت حمله احتمالی ممکن است در جنوب لبنان جبهه ای عليه اسرائيل ايجاد شود، پاسخ مثبت داد و گفت: «وجود انگيزه و اعتقاد در بين مسلمانان جنوب لبنان و نيز پيوستگی عقيدتی و آرمانی ميان ملت لبنان و ايران، خود به خود نوعی احساس تکليف را برای آنان ايجاد می کند.»


او به نا آرامی های عراق به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: «همانطور که در عراق شاهد بوديم، اين تنها عراقي ها نبودند که در مقابل تجاوز و اشغال کشورشان توسط آمريکايي ها مقاومت مي کردند، بلکه تعدادی از جوانان مسلمان انقلابی از کشورهای مختلف ديگرخودشان را به عراق رساندند و عمليات های خودمحور و تکليفگرايانه ای را عليه آمريکايی ها انجام دادند و به مقابله با اشغالگران پرداختند.»


تهديد موشکی اسرائيل و آمريکا


فرمانده سپاه پاسداران ايران، همچنين اسرائيل و آمريکا را به پاسخ موشکی ايران در صورت حمله احتمالی تهديد کرد.


او گفت: «محاسبات و برآورد های استراتژيکی ما نشان می دهد چنانچه رژيم صهيونيستی به صورت مستقل يا همراه با آمريکا کوچکترين تحرکی را عليه منافع ما داشته باشد، در کمترين زمان تمام مناطق در کنترل رژيم صهيونيستی [اسرائیل] ناامن خواهد شد.»


او افزود: «رژيم صهيونيستی فاقد عمق استراتژيک است واين سرزمين تماما در برد موشک های جمهوری اسلامی قرار دارد. قابليت ها و توان موشکی نيروهای مسلح ما و به ويژه سپاه پاسداران به گونه ای است که رژيم صهيونيستی با تمام امکانات خود قادر به مقابله با آن نخواهد بود.»


او همچنين پايگاه های نظامی آمريکا در منطقه را هم در صورت وقوع يک حمله نظامی به ايران، به حمله موشکی تهديد کرد.


ايران در آستانه تحريم های بين المللی


اسفند ماه گذشته، آژانس بين المللی انرژی اتمی، از احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران با برنامه مطالعات نظامی اين کشور ابراز نگرانی کرد و در قطعنامه سوم که بر پايه اين گزارش تصويب شد از ايران خواسته شد غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران چنين نکرد و در نتيجه سرپيچی ايران، قدرت های غرب يک بسته پيشنهادی برای مجاب کردن ايران به توقف غنی سازي و بازگشت به مذاکرات به اين کشور ارائه کردند.


همزمان، هفته گذشته، اتحاديه اروپا بانک ملی ايران را تحريم و اموال و دارايی های شعبه های اين بانک را در بريتانيا، فرانسه و آلمان توقيف کرد.


ايران هنوز به بسته پيشنهادی غرب پاسخ نداده اما پيشاپيش گفته است که زير بار تعليق غنی سازی اورانيوم نخواهد رفت.


XS
SM
MD
LG