لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

نگاه تازه: کنسرت کریس دی برگ؛ مخالفان و موافقان


کریس دی برگ در نشست خبری با خبرنگاران در تهران.(عکس: فارس)
کریس دی برگ در نشست خبری با خبرنگاران در تهران.(عکس: فارس)

در سال ۱۳۷۶ در آن روز زمستانی هنگامی که علی و پيام در سرباز خانه نقشه تشکيل يک گروه موسيقی و اجرای ترانه را می کشيدند شايد باورشان نمی شد که روزی تا اين حد به شهرت برسند.

ولی همانگونه که پيام پيش بينی کرده بود اين اتفاق افتاد و آنها با تشکيل گروه «آريان» موفق شدند به زودی به يکی از محبوب ترين گروه های موسيقی در ايران تبديل شوند. گروه «آريان» نه تنها به علت ترکيب گروه که از سه دختر و شش پسر جوان تشکيل شده بود، بلکه به دلیل ترانه های جوان پسندانه ای که اجرا می کرد، مورد توجه مردم قرار گرفت.

اما با توجه به تغيير سياست های وزارت ارشاد که در پی به ریاست جمهوری رسیدن محمد خاتمی اتفاق افتاد، افراد و گروه های ديگری هم فرصت ظهور پيدا کردند و به باور برخی کارشناسان به همين دليل هم گروه «آريان» به سرعت دوباره به حاشيه رانده شد.

اما جوانان خلاق و بويژه محسن رجب پور، مدير اين گروه با ابتکاری جالب، بار ديگر توجه رسانه ها و مردم را به خود و گروه «آريان» جلب کرد: اجرای ترانه با کريس دی برگ، خواننده ايرلندی که در دهه ۸۰ ميلادی نه تنها در کشورش بلکه در سرتاسر جهان ميليون ها طرفدار داشت.

همکاری کريس دی برگ با گروه «آريان» ابتدا بيشتر به يک رويا شباهت داشت و کمتر کسی باور می کرد که چنين چيزی ميسر شود. اما چند هفته پيش هنگامی که خواننده ايرلندی به ايران سفر کرد و در يک نشست مطبوعاتی ترانه مشترک خود با گروه «آريان» را معرفی کرد، همه متوجه شدند که اين رويا دست يافتنی است.

در بخشی از برنامه اين هفته «نگاه تازه» نگاهی داريم به کار مشترک گروه آريان با کريس دی برگ با عنوان «نوری تا ابديت».

سعيد دبيری، ترانه سرا و آهنگ ساز که آثارش توسط خوانندگان بزرگی همچون گوگوش و سياوش قميشی اجرا شده، به تحليل موسيقی و متن ترانه «نوری تا ابديت» می پردازد.

آقای سعيدی معتقد است که صدای خوانندگان گروه آريان «بچگانه» است و با صدای قوی و دلنشين کريس دی برگ هماهنگی ندارد. او از موسيقی ترانه هم زياد استقبال نمی کند .

گروه «آريان» اعلام کرده است که به زودی قصد دارد با کريس دی برگ ترانه مشترک را به روی صحنه ببرد و آن را به صورت زنده اجرا کند.

در حالي که هواداران گروه «آريان» و کريس دی برگ، که در ايران کم تعداد هم نيستند، از اين بابت بسيار خوشحالند، ولی يکی از خوانندگان ايرانی با نگاهی انتقادی به اين برنامه نگاه می کند: حسين زمان.

آقای زمان، خواننده نام آشنای پاپ، در نامه ای سرگشاده نوشته است: «از تصميم شما به خاطر احترام به جوانان اين مرز و بوم خوشحالم، ولی اصلا خوشبين نيستم و می دانم اگر اجازه چنين کاری داده شود، پشت آن توطئه و نيرنگی نهفته است.»

حسين زمان، میهمان ديگر برنامه اين هفته «نگاه تازه» است و از دليل مخالفتش با اجرای کنسرت توسط کريس دی برگ در ايران می گويد.

او می گويد: مسوولان وزارت ارشاد با مجوز دادن به اين خواننده غربی می خواهند بر محدوديت هايی که برای هنرمندان در داخل کشور وجود دارد سرپوش بگذارند و افکار عمومی را فريب دهند .

برای گوش دادن به برنامه اين هفته «نگاه تازه» فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.

برای تماس با ما به آدرس javanan@radiofarda.com ايميل بزنيد و يا با شماره پيام گير برنامه ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴ تماس بگيريد.

برنامه نگاه تازه را می توانيد شنبه ها ساعت ۲۱ و دوشنبه ها ساعت ۱۹ به وقت ايران از راديو فردا بشنويد.

XS
SM
MD
LG