لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

«گفت و گو با ایران تا زمان تغییر رفتار بی معنی است»


آقای کیسی بر آمادگی آمریکا برای ادامه گفت وگوها با ایران تاکید کرد.
آقای کیسی بر آمادگی آمریکا برای ادامه گفت وگوها با ایران تاکید کرد.


ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که هنوز آماده گفت وگو با ایران در زمینه اوضاع امنیتی عراق است ولی تا زمانی که تهران متهم به حمایت از شبه نظامیان شیعه است، این مذاکرات بی معنی است.


تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با بیان این اظهارات نسبت به سخنان روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران واکنش نشان داد که گفته بود: « به اعتقاد ما و با توجه به شرايط موجود گفت وگو حاصلی نخواهد داشت و معنای خاصی هم پيدا نخواهد کرد.»


آقای کیسی به خبرنگاران گفت: «تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر نداده است، گفت وگو در باره هر چیزی با این کشور بی معنی است.»


وی افزود: «همچنان که گفته شده است، ما آماده و خواهان بحث های بیشتر از طریق کانال سه جانبه هستیم.»


ایران و آمریکا در سال گذشته با حضور طرف عراقی سه دور مذاکره با یکدیگر انجام دادند ولی به گفته مقام های آمریکایی، دستاورد خاصی از این گفت وگو ها حاصل نشده است.


  • «تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر نداده است گفت وگو در باره هر چیزی با این کشور بی معنی است.»
تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «رفتار غیر سازنده» ایران در قبال عراق از طریق حمایت مالی، آموزش و ارسال اسلحه برای شبه نظامیان بیشتر شده است.


جمهوری اسلامی ایران که از سال ۱۹۸۰با آمریکا مناسبات سیاسی ندارد به شدت اتهام حمایت از شورشیان عراقی را تکذیب کرده است. تهران در مذاکرات سه جانبه با آمریکا بر لزوم ثبات در عراق تاکید کرد ولی آقای کیسی می گوید: «آنها (ایرانی ها) هیچ کاری برای حل مشکلات اساسی که ما و عراقی ها با آن روبرو هستیم انجام نداده اند.»


روز دوشنبه، محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران انجام مذاکرات بیشتر با آمریکا در قبال عراق را «بی معنی» دانست و گفت: « محور اصلی گفت و گوهای ما با طرف آمريکايی و با حضور طرف عراقی، امنيت و ثبات عراق بوده است و آنچه در حال حاضر در صحنه عراق شاهديم بمباران های علنی، آشکار و گسترده نيروهای اشغالگر عراق عليه ملت اين کشور و در نقاط مختلف عراق است.»


وی افزود: « به اعتقاد ما و با توجه به شرايط موجود گفت وگو حاصلی نخواهد داشت و معنای خاصی هم پيدا نخواهد کرد.»


گفت و گوهای میان ایران و آمریکا از اواخر سال گذشته میلادی که واشینگتن نقش تهران در تجهیز شورشیان شیعه را بارها تکرار کرد، متوقف مانده است.


ارتش آمریکا در روزهای اخیر شهرک صدر که محل اقامت نیروهای جیش المهدی، وابسته به مقتدا صدر است را مورد حملات شدید راکتی و هوایی قرار داده است.


XS
SM
MD
LG