لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۱

طوفان میانمار دست کم ۲۲ هزار کشته بر جای گذاشت


مردم یانگون با کمبود مواد غذایی روبرو هستند. (عکس:Epa )
مردم یانگون با کمبود مواد غذایی روبرو هستند. (عکس:Epa )

دولت نظامی ميانمار، روز سه شنبه، تلفات طوفان در اين کشور را حدود ۲۲ هزار و پانصد نفر اعلام کرد و افزود ۴۰ هزار تفر ديگر مفقود شده اند.


راديوی دولتی ميانمار اعلام کرد که فقط ۶۷۱ نفر در يانگون، پايتخت سابق این کشور، جان خود را از دست داده اند ولی اهالی این شهر با کمبود شدید آب آشامیدنی و مواد غذايی روبرو هستند.


نيان وين، وزير امور خارجه ميانمار، پیشتر، تلفات طوفان در اين کشور را دست کم ۱۵ هزار نفر اعلام کرد و افزود حدود ۳۰ هزار نفر نيز مفقود شده اند.


تلويزيون دولتی ميانمار اعلام کرده است که اين طوفان فقط در شهر بوگالای که در يک صد کيلومتری یانگون قرار دارد، موجب کشته شدن ۱۰ هزار نفر شده است.


اين طوفان که موسوم به «نارگيس» است، روز شنبه به ميانمار رسيد و سرعت آن حدود ۱۹۰ کيلومتر در ساعت گزارش شده است. صدها هزار نفر بی خانمان شده و قایق های زیادی نیز بر اثر این طوفان غرق شده اند.


به گزارش رويترز، طوفان «نارگيس» موجب بيشترين تلفات در ۱۷ سال گذشته در آسيا شده است.


طوفانی در بنگلادش، در سال ۱۹۹۱ موجب کشته شدن ۱۴۳ هزار نفر شد.


دولت نظامی ميانمار که در گذشته تمايلی به دريافت امداد از کشورهای خارجی نشان نداده، اين بار خواستار کمک بين المللی شده است.


سفارت آمريکا در ميانمار ۲۵۰ هزار دلار را در اختيار مقامات اين کشور قرار داده است. لورا بوش، همسر، رييس جمهوری آمريکا اعلام کرد که ايالات متحده حاضر به افزايش کمک های خود به اين مصيبت دهندگان است ولی دولت ميانمار بايد اجازه دهد تا گروه امداد آمريکا وارد اين کشور شود.


خانم بوش همچنين از مقامات ميانمار انتقاد کرد و گفت: «رسانه های دولتی از خطر اين طوفان آگاه بودند ولی به شهروندان اين کشور که در مسير اين طوفان قرار داشتند در زمان مناسب هشدار نداده اند.»


سازمان ملل متحد نيز اعلام کرده است که غذا، آب آشاميدنی و پتو برای قربانیان میانمار ارسال می کند.


تلويزيون ميانمار صحنه هايی را نشان می دهد که رهبران نظامی اين کشور در حال امداد رسانی به قربانيان هستند.


«آونگ نينگ او»، متخصص امور سياسی که در سال ۱۹۸۸ از ميانمار به تايلند گريخته است، در این مورد به خبرگزاری رویترز می گويد: « برای اکثريت مردم اين کشور ۵۳ ميليون نفری اين صحنه ها فقط جنبه تبليغات دارد.»


اين تحليلگر مسايل سياسی افزود:« ژنرال های ميانمار هميشه اين پيام را به مردم اين کشور می دادند که آنها خود می توانند به تنهايی در مقابل اين گونه فاجعه ها بايستند و احتياجی به کمک خارجی ندارند.»


وی می افزايد که اين طوفان اين «افسانه» را در هم کوبيد.


XS
SM
MD
LG