لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

اعتراض به تحريف نام خليج فارس در يک پياده روی همگانی


جمعیت کم سابقه ای در همايش پياده روی خانوادگی در تبريز شرکت داشتند. (عکس از خبرگزاری فارس)
جمعیت کم سابقه ای در همايش پياده روی خانوادگی در تبريز شرکت داشتند. (عکس از خبرگزاری فارس)

جمعیت کم سابقه ای از مردم تبريز در روز جمعه، ۱۳ ارديبهشت ماه، در يک همايش پياده روی خانوادگی شرکت کردند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، اولين همايش بزرگ پياده روی خانوادگی به مناسبت روز ملی خليج فارس، با كمک و همكاری معاونت اجتماعی شهرداری تبريز، نيروی انتظامی، سازمان صنايع و معادن، آموزش و پرورش و هيئت ورزش‌های همگانی آذربايجان شرقی و به منظور ترغيب افراد جامعه به ورزش صورت گرفت.


براساس گزارش ها، همزمان با اين همايش پياده روی، شماری از شهروندان تبريزی نيز با در دست داشتن پلاکاردهايی که روی آنها شعارهايی در باره وحدت اقوام ايرانی و نام خليج فارس نوشته شده بود، در مسيری به طول ۴ کيلومتر به سمت بنای تاريخی ايل گلی، راهپيمايی کردند.


خبرگزاری فارس شمار حاضران در اين پياده روی همگانی را «حدود دویست هزار نفر» گزارش کرده، اما این تعداد از سوی منابع معتبر دیگر تایید نشده و ايرنا گزارش داده که در اولين همايش بزرگ پياده روی خانوادگی به مناسبت روز ملی خليج فارس، ده ها هزار نفر از علاقه مندان ورزش در مسير چهار کيلومتری اول جاده ايل گلی به سمت عمارت تاريخی پارک ايل گلی تبريز شرکت کردند.


همزمان، برخی از وبلاگ ها انتشار خبر اعتراض گسترده به تلاش برای تغيير نام خليج فارس در اين پياده روی از سوی خبرگزاری فارس را رد و تاکيد کرده اند که رويداد روز جمعه در تبريز، رويدادی صرفا ورزشی بوده است.


در ايران روز ۱۰ ارديبهشت ماه، روز ملی خليج فارس نام گذاری شده است.


در تهران هم روز ۱۰ ارديبهشت ماه، تعدادی از شهروندان مقابل سفارت امارات تجمع کردند و با شعارهايی که روی پلاکادرهايشان نوشته بودند به تحريف نام خليج فارس اعتراض کردند. این تجمع به درگیری کشیده شد.


تازه ترين سند سازمان ملل در اين باره با عنوان « رسميت تاريخی، جغرافيايی و حقوقی نام خليج فارس » در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.

امارات متحده عربی، طی دو ماه گذشته، در جريان نشست های رسمی کشور های عربی، نام خليج فارس را تحريم و ادعای مالکيت جزاير تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را مجدداً مطرح کرده است.


اسفند ماه گذشته، کشورهای عربی خاورميانه در بيانيه پايانی اتحاديه پارلمان های عرب، ادعای مالکيت جزاير ايرانی تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی به امارات را ثبت کردند. وزارت امور خارجه ايران، اين بيانيه را بی پايه و اساس خواند.


پيش از آن، شورای همکاری خليج فارس هم در بيانيه پايانی خود بار ديگر ادعای حاکميت امارات بر سه جزيره ايرانی را مطرح کرده بود.


اين مسئله در حالی مطرح شد که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ایران برای نخستين بار از زمان تشکيل شورای همکاری خليج فارس به عنوان ميهمان در نشست اين شورا شرکت کرده بود.


اين جزاير که از دير باز مورد اختلاف ايران و اعراب بوده اند، بر اساس تفاهم نامه سال ۱۹۷۱ لندن به مالکيت کامل ايران در آمد. اين قرارداد بر حاکميت کامل ايران بر اين سه جزيره تاکيد کرده است.


در باره نام خليج فارس هم سازمان ملل متحد تاکنون در دو سند، دو قطعنامه و سه نقشه رسمی با تاکيد بر صحیح بودن نام خليج فارس، از کشور های عضو اين سازمان خواسته است در مکاتبات رسمی خود از نام «خليج فارس» استفاده کنند.


تازه ترين سند سازمان ملل در اين باره با عنوان « رسميت تاريخی، جغرافيايی و حقوقی نام خليج فارس » در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.


XS
SM
MD
LG