لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

«چهار کارمند به اعدام و ۵۴ بهايی به زندان محکوم شدند»


عليرضا جمشيدی، از محکوميت ۵۴ بهايی، محکوميت اعدام چهار کارمند فرودگاه خبر داد.
عليرضا جمشيدی، از محکوميت ۵۴ بهايی، محکوميت اعدام چهار کارمند فرودگاه خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه شنبه با اشاره به پرونده های مهم قضایی از صدور حکم اعدام برای چهار کارمند گمرک و زندان برای ۵۴ بهايی خبر داد.


علیرضا جمشیدی در گفت وگو با خبرنگاران گفته است: «سه تن از کارمندان گمرک و یک نفر حق العمل کار به اتهام فساد اداری و جرایم اقتصادی از جمله رشاء، ارتشاء و اخلال در نظام اقتصادی و جرایم دیگربه اعدام محکوم شدند که حکم حق العمل کار اجرا شده است.»


وی افزود: سه نفر ديگر هم اکنون در زندان هستند و تقاصای يک درجه تخفيف (حبس ابد) داشتند که در حال بررسی است.


عليرضا جمشيدی گفت: «مهمترين مسئله در مورد اين چهار کارمند دريافت حدود ده ميليارد ريال ( حدود يک ميليون و هفتاد هزار دلار) رشوه بوده است.»


سخنگوی قوه قضاييه می گوید: حکم اعدام در مورد افرادی که در سيستم بانکی و مالی ايران اختلال ايجاد می کنند به اجرا گذاشته می شود.


  • «سه تن از کارمندان گمرک و یک نفر حق العمل کار به اتهام فساد اداری و جرایم اقتصادی از جمله رشاء، ارتشاء و اخلال در نظام اقتصادی و جرایم دیگربه اعدام محکوم شدند که حکم حق العمل کار اجرا شده است.»
سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی

دی ماه گذشته نيز سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که سه نفر از مديران شرکت ملی گاز ايران به دليل گرفتن رشوه به زندان و شلاق محکوم شدند.


محکومیت ۵۴ بهایی


علیرضا جمشیدی در پاسخ به سوالی پیرامون دستگيری و محکوميت بهایيان در شيراز گفت: «اين افراد حدود ۵۴ نفر بودند که عليه نظام تبليغات می کردند.»


وی گفت: سه نفر از آنها محکوم به چهار سال زندان شده و ۵۱ نفر ديگر به يک سال حبس تعليقی محکوم شده اند.


اين ۵۴ بهايی در يک سازمان غير دولتی فعاليت می کردند که در شيراز برای کودکان فقير کلاس های کمک آموزشی برگزار می کرد ولی مقامات ایران آنها را متهم کرده اند که از اين طريق دست به تبليغات بهاييت زده اند.


دکتر وحيد وحدت حق، پژوهشگر «بنیاد دمکراسی اروپايی» در زمينه ايران، که جريان پرونده اين سه تن را از نزديک دنبال کرده، پيشتر در گفت و گو با راديو فردا درباره اين بازداشت ها گفته بود:«بر پايه گزارش سازمان عفو بين الملل، هاله روحی، رها ثابت سروستانی و ساسان تقوی که هر سه بهايی هستند، از نهم نوامبر ۲۰۰۷ در زندان شيراز زندانی هستند. اين بار دوم است که اين سه تن زندانی شده اند و دليل دستگيری آنها هنوز مشخص نيست.»


آقای وحدت حق همچنين گفته است: این افراد مجوز فعاليت داشتند و به نظر می رسد فقط به خاطر بهايی بودن دستگير شده اند.


«دانشجوی سنندجی خود را حلق آویز کرده بود»

عليرضا جمشيدی در بخشی دیگر از نشست خبری خود به پرسش ها درباره «مرگ مشکوک» ابراهيم لطف الهی، دانشجوی حقوق که در بازداشتگاه اداره اطلاعات کردستان جان باخت، پاسخ داده و گفته است: «بر اساس گزارش دادگستری و اداره اطلاعات سنندج وی خود را حلق آويز کرده است.»


سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی افزود: اگر خانواده وی شکايتی دارند می توانند مراجعه کنند.


ابراهيم لطف اللهی روز ۱۶ دی ماه گذشته دستگير شد و مرگ او نه روز بعد اعلام شد. خانواده اين جوان، و نيز سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، مرگ اين دانشجو را «مشکوک» می دانند.


ديدبان حقوق بشر نیز، که مقر آن در واشینگتن است، از دولت ايران خواسته است تا در مورد اين مرگ مشکوک تحقيق کند.


کانون مدافعان حقوق بشر و خانواده ابراهيم لطف اللهی نيز پيشتر، با ابراز ترديد درباره توضيحات رسمی داده شده در باره علت مرگ فرزندشان، خواهان نبش قبر وی شده بودند.


به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی دانشجويان ايران، ايسنا، آقای جمشيدی در اين مورد گفت: من نمی دانم تقاضايی در اين مورد شده است يا نه ولی «طبيعی است انجام اين امر به نظر قاضی بستگی دارد.»


XS
SM
MD
LG