لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

بوش: اسرائیل به اشغال سرزمین فلسطینی ها پایان دهد


جرج بوش از اسرائیل خواست به اشغال سر زمین های فلسطینی پایان دهد.
جرج بوش از اسرائیل خواست به اشغال سر زمین های فلسطینی پایان دهد.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز پنجشنبه دولت اسرائيل را ترغيب کرد تا به «اشغال» سرزمين های فلسيطينيان که در سال ۱۹۶۷ تصرف کرده، پايان دهد.


تا کنون آمريکا بندرت از واژه «اشغال» برای توصيف سرزمين های فلسطينی که در جريان جنگ در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائيل تصرف شد، استفاده کرده است.


اعراب اين واژه را به کار می برند تا حق خود را در تاسيس يک دولت مستقل درکرانه باختری رود اردن و نوار غزه بيان کنند.


آقای بوش در بيانيه ای که برای خبرنگاران در هتل «گینگ دیوید» در اورشليم خواند، گفت:«تاسيس دولت فلسطينی بسيار به تاخير افتاده است. مردم فلسطين شايسته چنين (حقی) هستند».


اظهارات رييس جمهوری آمريکا و استفاده از واژه «اشغالگری»، به ويژه پس از ديدار وی از کرانه غربی و ملاحظه پست های ايست و بازرسی و شهرک های يهود نشين، می تواند پيامدهای سياسی نا خوشايندی را برای دولت شکننده اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، به همراه داشته باشد.


جرج بوش، همچنین، گفت:«بايد اشغال (سرزمين هايی) که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده، پايان داده شود» .


بنا بر ادعای اعراب سرزمین های تصرف شده در سال ۱۹۶۷ شامل: شرق اورشلیم، کرانه باختری و بلندی های جولان می شود.


این در حالی است که گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی، گفت:منظور رییس جمهوری آمریکا از اراضی تصرف شده در سال ۱۹۶۷، فقط کرانه باختری بوده است.


در همين حال، جرج بوش از فلسطينی ها خواست تا با ستيزه جويان اسلام گر مقابله کنند. رييس جمهوری امريکا همچنين تاکيد کرد: هرگونه مذاکره ای بايد اين تضمين را ارايه کند که اسرائيل «به رسميت شناخته شده، امنيت داشته و مرز های قابل دفاع» خواهد داشت و در کنار آن دولت فلسطينی «قابل دوام، یکپارچه ، مستقل» وجود خواهد داشت.


آقای بوش با اشاره به این که زمان «انتخاب سخت» فرا رسیده است، گفت:مرزهای دو کشور براساس توافق طرفین تعیین خواهد شد.


جرج بوش ابراز امیدواری کرد که تا پایان دوره ریاست جمهوریش، اسرائیل و فلسطینی ها معاهده نهایی صلح را امضاء کنند.


رییس جمهوری آمریکا، همچنین، از جامعه بین المللی خواست تا به فلسطینی ها کمک کرده و گفت: کسانی که در جریان تصرف سرزمین های خود مجبور به ترک این سرزمین ها شده اند حق دارند به دیار خود برگردند.


جرج بوش، نخستین رییس جمهوری ایالات متحده است که به کرانه غربی سفر و با مقام های دولت خودگردان فلسطینی ملاقات کرده است.


«زمان دست یافتن به توافقنامه صلح فرا رسیده است»


آقای بوش به هنگام ورود به رام الله گفت: باور دارد زمان دست یافتن به توافقنامه صلح فرا رسیده است.


آقای بوش گفت: درست زمانی که از کاخ سفید خارج شد بر این باور است که فلسطینیان به معاهده صلح با اسراییل دست خواهند یافت و کشور خود را تأسیس خواهند کرد.


مراسم استقبال رسمی از جرج بوش، به علت شرایط نامناسب جوی،‌ بسیار کوتاه برگزار شد و پس از آن رییس جمهوری آمریکا، که بدون همراهی اعضای کابینه اش به رام الله سفر کرده است، به اتفاق محمود عباس وارد مقر حکومت خودگردان فلسطینی، به نام مقاطعه، شد.


رییس جمهوری آمریکا، که سفر خود را به منطقه خاورمیانه از روز چهارشنبه و از اسراییل آغاز کرد، روز پنج شنبه همراه با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، در کنفرانسی خبری شرکت کرد.


آقای بوش در این کنفرانس گفت که باور دارد زمان دست یافتن به توافقنامه صلح فرا رسیده است: «اطمینان دارم با کمک های مناسب، کشور فلسطین تشکیل خواهد شد.»


  • «اطمینان دارم با کمک های مناسب، کشور فلسطین تشکیل خواهد شد.»
جرج بوش

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز در این کنفرانس خبری گفت ورود نخستین رییس جمهوری ایالات متحده را به کرانه غربی خوشامد می گوید و تعهد قاطعانه او را برای حمایت از حکومت فلسطینی می ستاید.


فشار به اسراییل


برخی از رهبران خاورمیانه از جرج بوش انتقاد کرده بودند که طی هفت سال نخست ریاست جمهوری اش به منازعه شصت ساله اسراییل - فلسطینیان نپرداخته و برای پایان دادن به آن گامی برنداشته است. از همین رو، سفر فعلی رییس جمهوری آمریکا به منطقه با تفسیرهایی متفاوت رو به رو شده است.


محمود عباس در کنفرانس خبری روز پنج شنبه از رییس جمهوری آمریکا خواست به اسراییل فشار بیاورد تا محدودیت های امنیتی را که در کرانه غربی اعمال کرده است بردارد. فلسطینی ها می گویند این محدودیت ها روابط اقتصادی و اجتماعی آنان را فلج کرده است.


آقای عباس همچنین بار دیگر خواست خود را مبنی بر توقف شهرک سازی یهودیان در سرزمین های فلسطینی یادآور شد.


رییس جمهوری ایالات متحده در پاسخ گفت: «من می توانم مشکلات پیش آمده را ببینم. اما مردم اسراییل را هم درک می کنم که ... می خواهند خود را از خشونت ها در امان نگاه دارند.»


اما با این همه، آقای بوش افزود: اسراییل باید به کشور فلسطینی آینده اطمینان دهد که مناطقش به هم پیوسته خواهد بود و با آبادی های یهودی نشین یا راه بندهای امنیتی از یکدیگر جدا نخواهند افتاد.


به گفته جرج بوش «پنیر سوییسی» شیوه ای مناسب نخواهد بود.


اهداف نخستین سفر به منطقه


روز چهارشنبه رییس جمهوری آمریکا در نخستین مرحله از سفر به کشورهای خاورمیانه وارد اسراییل شد و در مراسم استقبال رسمی گفت که فرصت جدیدی برای صلح بین اسراییل و فلسطینیان فراهم شده است.


آقای بوش اعلام کرد که برای گفت و گو درباره «خواسته عمیق خود» پیرامون امنیت، آزادی و صلح در خاورمیانه به منطقه سفر کرده است.


سفر رییس جمهوری آمریکا به منطقه شش هفته پس از کنفرانس آناپولیس آمریکا صورت می گیرد. در آن کنفرانس رهبران اسراییلی و فلسطینی پذیرفتند که گفت و گوهای صلح را بار دیگر از سر گیرند.


تحلیلگران بسیاری بر این باورند که آقای بوش در سفر خود به طور خصوصی رهبران کشورهای عربی را ترغیب خواهد کرد که روند مذاکرات صلح را مورد حمایت قرار دهند.


XS
SM
MD
LG