لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

محدوديت های تازه برای دانشجویان ایرانی در هلند


دانشگاه های هلند محدویت های تازه ای برای پذیرش دانشجویان ایرانی اعمال می کنند
دانشگاه های هلند محدویت های تازه ای برای پذیرش دانشجویان ایرانی اعمال می کنند

به دنبال تحريم های سازمان ملل متحد عليه ایران بر سر مسئله هسته ای این کشور، برخی دانشگاه های هلند محدویت هایی برای جذب دانشجویان ایران اعمال می کنند


بنابر گزارش رسانه های هلندی، دو دانشگاه اين کشور اعلام کرده اند که از اين پس ديگر به متقاضيان ايرانی پذيرش نخواهند داد. بر همين اساس درخواست سه ايرانی برای تحصيل در يکی از اين دانشگاه رد شده است.


کشور هلند شاهد يکی از بزرگ ترين عمليات جاسوسی قرن بيستم بوده است. عبدالقدير خان کسی که پدر بمب اتمی پاکستان خوانده می شود در سال ۱۹۶۷ ميلادی در دانشگاه فنی «دلفت» هلند در رشته فيزيک دکترا گرفت و بين سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ در مرکز پژوهشی فيزيک ديناميک اين کشور فعاليت کرد.


در اين زمان بود که آقای خان توانست با فن آوری غنی سازی اورانيوم آشنا شود و در سال ۱۹۷۵ اطلاعات و نقشه های مربوط به آن را به صورت مخفيانه به کشورش منتقل کند. پاکستان چند سال بعد با کمک اين فيزيکدان توانست بمب هسته ای توليد کند.


ناظران غربی می گویند عبدالقدیر خان با سخاوت تمام، بخشی از دانش هسته ای خود را به ايران، ليبی و کره شمالی فروخته است.


از آنجا که هلندی ها تمايلی ندارند اين تجربه را در مورد ايران هم تکرار کنند، اقدامات جديدی را در پيش گرفته اند.


بنابر گزارش رسانه های هلند، دانشگاه های شهرهای «انشده» و «آيندهوون» اين کشور اعلام کرده اند که ديگر به متقاضيان ايرانی پذيرش نخواهند داد. مسوولان اين دانشگاه ها گفته اند که اين کار را به درخواست وزارت علوم و وزارت خارجه هلند انجام می دهند. دولت هلند بيم آن دارد که دانشجويان ايرانی با دستيابی به اطلاعات هسته ای به کشورشان کمک کنند تا بمب اتمی توليد کند.


بنابرگزارش راديو هلند، يک سخنگوی دانشگاه «انشده» گفته است، حتی به دانشجويان ايرانی که بخواهند در رشته های غيرفنی مانند روانشناسی هم تحصيل کنند، پذيرش داده نخواهد شد چرا که دانشجويان در محيط دانشگاه آزادند و می توانند به راحتی به ديگر بخش ها مراجعه کنند.


بر همين اساس تضمينی وجود ندارد که آنها به اطلاعات حساس اتمی دست پيدا نکنند. البته به گفته اين سخنگو به دانشجويانی که از قبل مشغول تحصيل بوده اند اجازه داده خواهد شد که تحصيلات شان را به پايان برسانند.


ايجاد محدوديت برای دانشجويان ايرانی در حقيقت در راستای اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد است که حدود يک سال پيش عليه ايران به تصويب رسيد.


در اين قطعنامه از همه کشورها خواسته شده است که از آموزش شهروندان ايرانی در زمينه ها مرتبط به فن آوری هسته ای جلوگيری شود.


XS
SM
MD
LG