لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۳

پسر و همسر بوتو، رهبران جدید حزب مردم پاکستان


آصف علی زرداری، همسر بی نظیر بوتو (راست) و بی لاوال زرداری ( پسر بوتو)
آصف علی زرداری، همسر بی نظیر بوتو (راست) و بی لاوال زرداری ( پسر بوتو)

حزب مردم پاکستان که روز پنجشنبه بی نظير بوتو، رهبر خود، را در يک حادثه تروريستی از دست داد، پسر و همسر او را به عنوان رهبران جديد اين حزب انتخاب کرد.


يکی از اعضای اين حزب روز يکشنبه به خبرنگاران در شهر نائدرو، محل دفن خانم بوتو، گفت: « تصميم گرفته شد تا بی لاوال به عنوان رييس حزب و آقای ( آصف علی) زرداری به عنوان نايب رييس برگزيده شوند.»


بی نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان روز پنجشنبه گذشته در حالی که از يک مبارزه انتخاباتی در شهر راولپندی باز می گشت، با شليک گلوله و انفجاری انتحاری کشته شد.


پيشتر برخی از مطبوعات محلی پاکستان به نقل از منابع ناشناس گزارش داده بودند که قرار است بی لاوال زرداری، پسر ۱۹ ساله خانم بوتو به جانشينی او انتخاب شود. انتخاب روز يکشنبه حزب مردم، به مفهوم ادامه قدرت يکی از بزرگترين خاندان های سياسی آسيا در پاکستان است.


ذوالفقار علی بوتو در سال ۱۹۶۷ حزب مردم را پايه گذاری کرد و خود به عنوان اولين نخست وزير پاکستان به اين مقام انتخاب شد. از آن سال رهبری اين حزب در دست خاندان بوتو باقی مانده است.


  • « تصميم گرفته شد تا بی لاوال به عنوان رييس حزب و آقای ( آصف علی) زرداری به عنوان نايب رييس برگزيده شوند.»
یک عضو حزب مردم

آصف علی زرداری که او نيز به عنوان نايب رييس حزب مردم انتخاب شد همسر خانم بی نظير بوتو بوده و از تاجران عمده پاکستان محسوب می شود. وی در سال ۲۰۰۴ و پس از هشت سال حبس به اتهام فساد مالی از زندان آزاد شد.


گزارش ها حاکيست حزب مردم درباره اينکه آيا در انتخابات پارلمانی هشتم ژانويه شرکت کند يا نه، رای به حضور در این انتخابات داده است و « مخدوم امین فهیم» را نیز به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده است.


اين حزب در نشست روز يکشنبه خود همچنين کميته ای را تعيين کرد تا از سازمان ملل متحد بخواهد که مقامات پاکستانی اجازه دهند تا تحقيقات مستقلی در رابطه با قتل خانم بوتو صورت گيرد.


همزمان حزب «مسلم لیگ شاخه نواز» اعلام کرده است که در انتخابات پارلمانی روز هشتم ژانویه شرکت خواهد کرد.


نواز شریف روز جمعه گفته بود که به دلیل شرایط فعلی پاکستان انتخابات را تحریم خواهد کرد.


احتمال تاخير در برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان


همزمان با نشست حزب مردم برای تعيين جانشين بی نظير بوتو، حزب حاکم پاکستان احتمال داد که زمان انتخابات پارلمانی به تعويق افتد.


برگزاری اين انتخابات به رغم اعلام دولت پاکستان مبنی بر انجام آن در روز هشتم ژانويه هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و حزب حاکم و طرفدار پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور احتمال داده که انتخابات پارلمانی با تاخير برگزار شود.


طارق عظيم، مسئول اطلاع رسانی حزب مسلم ليگ، حزب حاکم، گفته است: «در حالی که حزب مردم مشغول سوگواری برای خانم بی نظير بوتو است و ديگر احزاب بدنبال تحريم انتخابات هستند، برگزاری اين انتخابات در چنين مقطع زمانی، اعتبار رای گيری را مخدوش خواهد کرد.»


وی در گفت وگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس احتمال داد که مسئولان پاکستان ظرف ۲۴ساعت آينده تاخير در رای گيری را اعلام کنند.


آقای عظيم می گويد که انتخابات می تواند از چند هفته تا چند ماه به تاخير افتد.


کميسيون انتخاباتی پاکستان اعلام کرده است که آشوب ها و هرج و مرج های چند روز اخير به برگزاری انتخابات در موعد مقرر لطمه زده است و خواهان نشست اضطراری در روز دوشنبه شده تا درباره تعويق و يا برگزاری انتخابات پارلمانی تصميم بگيرد.


شعار عليه مشرف


در همين حال، طرفداران حزب مردم که از ترور نخست وزير سابق پاکستان خشمگين هستند با تجمع در منزل اجدادی خاندان بوتو با برگزاری مراسم سوگواری،عليه پرويز مشرف شعار داده و وی را متهم به قتل خانم بوتو کردند.


  • «در حالی که حزب مردم مشغول سوگواری برای خانم بی نظير بوتو است و ديگر احزاب بدنبال تحريم انتخابات هستند، برگزاری اين انتخابات در چنين مقطع زمانی، اعتبار رای گيری را مخدوش خواهد کرد.»
مسئول اطلاع رسانی حزب مسلم لیگ، حزب حاکم پاکستان

به رغم اينکه دولت پاکستان، گروه القاعده را مسئول مرگ بی نظير بوتو دانسته و گفته است که وی تنها بر اثر انفجار کشته شده است ولی طرفداران وی معتقدند که او قبل از انفجار از ناحيه گردن هدف شليک گلوله قرار گرفته بود.


حزب بی نظير بوتو، روز شنبه با رد اظهارات دولت پاکستان درباره دست داشتن القاعده در قتل نخست وزير پيشين اين کشور، دولت پرويز مشرف را به کوشش برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهاتش در آستانه انتخابات پارلمانی، متهم کرد.


بی نظير بوتو در حالی به خاک سپرده شد که برای تعيين علت مرگش مورد کالبد شکافی قرار نگرفته بود و بسياری از طرفداران وی معتقدند که عناصری در دولت مشرف در قتل او دست دارند.


پليس پاکستان روز يکشنبه تلاش کرد تا بسياری از مردم را که برخی از آنها کيلومترها پای پياده به شهر نائدرو، شهر خاندان بوتو، آمده بودند را کنترل کند. معترضين دولت پاکستان شعار می دادند که « مشرف قاتل است!» و خواستار جدايی ايالت سند از اين کشور شدند.


آصف علی زرداری، همسر بوتو در تجمع هواداران حزب مردم گفت که« بی نظير بوتو زندگی اش را به خاطر کشور و دمکراسی قربانی کرد.»


وی افزود: « اما خون او هدر نمی رود... بوتو در قلوب مردم زنده است.»


XS
SM
MD
LG