لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

موضوع مجاهدین خلق در دستور کار مذاکرات ایران و آمریکا


اجتماع زنان عضو سازمان مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف در شمال شرقی بغداد
اجتماع زنان عضو سازمان مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف در شمال شرقی بغداد

ايران روز يکشنبه اعلام کرد که موضوع فعاليت سازمان مجاهدين خلق، از گروه های مخالف جمهوری اسلامی، در مذاکرات آينده با آمريکا مورد گفت وگو قرار می گيرد.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره تاخير در گفت وگو های سه جانبه تهران و واشينگتن درباره عراق گفت که «ما هنوز تاريخی را به صورت مشخص و دقيق برای اين مذاکرات اعلام نکرده ايم، بنابر اين اظهاراتی که در مورد تعليق يا تاخير اين مذاکرات مطرح می شود، بايد از ديگران سوال کرد.»


وی افزود: تاريخ پيشنهادی برای برگزاری اين مذاکرات در اوايل ژانويه و همچنين سطح آن را در دست مطالعه داريم.


بر اساس گزارش هايی که پيشتر منتشر شده بود قرار بود مذاکرات ميان دو کشور در سطح کارشناسان امنيتی و درباره راه های برقراری آرامش و ثبات در عراق روز ۱۸ دسامبر برگزار شود ولی مقامات آمريکايی اعلام کردند که ايران خواستار به تعويق افتادن اين گفت وگوها شده است.


آقای حسينی در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که «آيا سرنوست گروه منافقين در اردوگاه اشرف در دستور کار مذاکرات امنيتی ايران و آمريکا قرار دارد؟» گفته است: « مسئله تروريسم و فعاليت گروه های تروريستی مورد گفت وگو قرار خواهد گرفت.»


از سال ۲۰۰۳ که آمريکا به عراق حمله نظامی کرد سازمان مجاهدين خلق فعاليت های نظامی خود را متوقف کرده است و ارتش ايالات متحده اعضای اين گروه را در قرارگاه اشرف تحت کنترل قرار داده است.

جمهوری اسلامی ايران از مجاهدين خلق که مقر شاخه سياسی آن در پاريس است با عنوان «منافقين» نام می برد و اين سازمان را که شاخه نظامی آن در عراق است، تشکيلاتی تروريستی اعلام کرده است.


از سال ۲۰۰۳ که آمريکا به عراق حمله کرد سازمان مجاهدين خلق فعاليت های نظامی خود را متوقف کرده است و ارتش ايالات متحده اعضای اين گروه را در قرارگاه اشرف تحت کنترل قرار داده است.


این قرارگاه در نزدیکی شهر بعقوبه و در شمال شرقی بغداد قرار دارد.


جمهوری اسلامی ايران بارها از دولت عراق و آمريکا خواسته است تا مجاهدين خلق را که از سوی تهران متهم به دست داشتن در اقدامات تروريستی بويژه در دهه ۱۳۶۰ هستند، به اين کشور تحويل دهد.


اما واشينگتن اين درخواست ها را رد کرده است و همزمان مانع فعاليت های اين سازمان در عراق عليه جمهوری اسلامی شده است.


«اروپا گام های عملی بردارد»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان، همچنين از اتحاديه اروپا خواست تا آنچه را که وی، «روند غير منطقی» در ارتباط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از سوی این اتحادیه خواند، را دنبال نکند.


محمد علی حسينی افزود: « اتحاديه اروپا بايد حقوق کشورهای مختلف در برخورداری از فن آوری مسالمت آميز هسته ای را محترم بشمارد و ما معتقديم که با محترم شمردن حقوق ساير کشورها، جايگاه و اعتبار اروپايی ها هم بهبود خواهد يافت.»


وی از این اتحاديه خواست تا برای حمايت از همکاری ميان ايران و آژانس، گام های عملی بردارد.


روز جمعه، رهبران اتحاديه اروپا اعلام کردند: در صورتی که ايران دست از غنی سازی اورانيوم برندارد، از اعمال تحريم های جديد عليه تهران حمايت خواهند کرد.


غنی سازی اورانيوم کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد و به گفته کشورهای غربی اين نگرانی وجود دارد که ايران به دليل ابهامات پيرامون فعاليت های سابق اتمی خود بدنبال توليد سلاح اتمی باشد.


اما ايران گفته است که اين برنامه صلح آميز بوده و به منظور توليد برق دنبال می شود.


XS
SM
MD
LG