لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۳

سولانا: مذاکرات با جلیلی نا امید کننده بود


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، پس از دیدار با نماینده ایران در لندن گفت : «مذاکرات با سعید جلیلی مایوس کننده بود»
مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، پس از دیدار با نماینده ایران در لندن گفت : «مذاکرات با سعید جلیلی مایوس کننده بود»

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز جمعه نهم آذر ماه پس از مذاکره با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، نسبت به نتیجه این دیدار ابراز ناامیدی کرد.


خاویر سولانا درباره مذاکره خود با آقای جلیلی گفت:«باید بگویم که پس از پنج ساعت گفت وگو، انتظار نتيجه بيشتری داشتم، بنابراين نا اميد شدم» .


آقای سولانا در کنفرانس مطبوعاتی پس از این مذاکرات، گفت: در پایان ماه آینده از طریق تلفن به مذاکرات خود با دبیر شورای عالی امنیت ایران را ادامه خواهد داد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاریخ مشخصی را برای ادامه مذاکرات بر سر مسئله هسته ای ایران اعلام نکرد.


آقای جلیلی نیز پس از پایان این دیدار، مذاکرات با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را «خوب» توصیف کرد و از ادامه این مذاکرات خبر داد.


دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی گفت: «ایران با آژانس (بین المللی انرژی اتمی) همکاری کرد و نگرانی ها (درباره برنامه هسته ای خود را) رفع کرده است. اگر برخی کشورها می خواهند با استفاده از شورای امنیت سازمان ملل متحد و تصویب قطعنامه برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند، بدانند در این امر موفق نخواهند شد».


آقای جلیلی با تاکید براین که ایران معاهده «منع گسترش سلاح های هسته ای» (NPT ) را امضا کرده و براساس این معاهده کشورهای عضو می تواند غنی سازی اورانیوم انجام دهند گفت: هنگامی که ایران تعهداتش را انجام می هد، این غیر قابل قبول است که از حق غنی سازی محروم شود.


آخرين دور مذاکرات سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، پیش از نشست گروه ۱+۵ در پاریس، روز جمعه نهم آذر ماه کاخ «لنکستر هاوس» لندن پس از بيش از پنج ساعت مذاکره خاتمه يافت.


خاوير سولانا قرار است روز شنبه گزارش نهايی درباره مذاکرات ۱۸ ماه خود با جمهوری اسلامی را به نشست کشورهای عضو گروه ۱+۵ ارايه کند.


کشورهای عضو دايم شورای امنيت شامل؛ آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، به همراه آلمان که کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ را تشکيل می دهند، می کوشند ايران را متقاعد کنند تا فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کرده و قطعنامه های مصوب شورای امنيت را اجرا کند.


سخنگوی خاوير سولانا، پيش از آغاز اين دور مذاکرات، روز جمعه گفته بود محور مذاکرات مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و دبير شورای عالی امنيت ايران را مساله از سرگيری مذاکرات جمهوری اسلامی و اين اتحاديه تشکيل می دهد.


آخرين دور مذاکرات سعيد جليلی و خاوير سولانا پیش از نشست گروه ۱+۵ در پاریس، روز جمعه نهم آذر ماه کاخ «لنکستر هاوس» لندن پس از بيش از چهار ساعت مذاکره خاتمه يافت

کريستينا گالاک، سخنگوی آقای سولانا به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «آنچه ما انتظارش را می کشيم اين است که يک بار ديگر، برای از سرگيری مذاکرات رسمی، چارچوب قابل قبولی ايجاد شود.»


روند مذاکرات ايران و سه کشور اروپايی فرانسه، آلمان و بريتانيا بر سر مناقشه هسته ای اين کشور با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، و از سرگيری غنی سازی اورانيوم در سال ۲۰۰۵ متوقف شد.


در پی قطع اين مذاکرات، پرونده هسته ای ايران در دستور کار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفت و تا کنون اين شورا طی دو قطعنامه لازم الاجر برعليه جمهوری اسلامی، از اين تهران خواسته است تا فعاليت های مربوط غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران تاکنون از پذيرش قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد سرپيچی کرده و برنامه غنی سازی اورانيوم خود در نطنز را نيز توسعه داده است.


نشست ۱+۵ در پاريس


دور تازه مذاکرات نمايندگان سياسی گروه ۱+۵ پس از انتشار گزارش جديد محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در مورد برنامه های هسته ای ايران، روز شنبه در پاريس برگزار می شود تا درباره اين گزارش و اقدامات بعدی اين گروه به گفت وگو بپردازند.


وزيران امورخارجه کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، روز جمعه بيست و هشتم سپتامبر در بيانيه مشترکی اعلام کرده بودند مذاکرات خود بر سر اعمال دور سوم تحريم ها عليه ايران را تا آخر ماه نوامبر به تعويق می اندازند.


در بخشی از اين بيانيه مشترک که توسط وزارت امورخارجه آمريکا منتشر شده بود، با اشاره به اين که «ايران تاکنون از اجرای درخواست شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ » سرپيچی کرده، تصريح شده بود در صورتی که گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در ماه نوامبر درباره برنامه هسته ای ايران «مثبت و رضايت بخش» نباشند، قطعنامه سوم تحريم ايران برای رای گيری آماده خواهد شد.


ايران طی هفته های اخير گزارش آقای البرادعی را مثبت ارزيابی کرده و آن را نشانه تاييد برنامه های هسته ای خود دانسته است.


اما، در همين حال، آمريکا، فرانسه و آلمان تاکيد می کنند که جمهوری اسلامی در مخالفت با مصوبات شورای امنيت و شورای حکام آژانس در مورد تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت خود در اين زمينه را ادامه می دهد.


XS
SM
MD
LG