لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

تجمع اعتراضی دانشجويان در دانشگاه علامه طباطبايی


تجمع اعتراضی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی که روز سه شنبه در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايی برگزار شد.
تجمع اعتراضی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی که روز سه شنبه در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايی برگزار شد.

در تجمع اعتراضی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی که روز سه شنبه در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايی برگزار شد، «دست کم ۷ تن دستگير شدند».


در همین حال خبرنامه امير کبير، ارگان خبری دانشگاه اميرکبير به نقل از شاهدان عينی، تعداد بازداشت شدگان که از دانشگاه های شريف، خواجه نصير،امير کبير،علامه طباطبايی و آزاد بودند، را تا ۲۰ تن گزارش داده است که تعدادی ازآنها پس از مدت کوتاهی آزاد شدند.


رشيد اسماعيلی، فعال دانشجويی در دانشگاه علامه طباطبايی در گفت و گو با راديو فردا می گويد:« از سوی فعالان دانشجويی تاييد شده است که آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير، مازيار سميعی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی و بهنام سپهرمند، عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت از دانشجويان دستگير شده هستند. چون بازداشت ديگر دانشجويان قطعی نشده است، من اسامی ديگر را اعلام نمی کنم.»


اين فعال دانشجويی در ادامه می گويد بازداشت کنندگان بيشتر از نيروهای انتظامی بودند اما آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير توسط نيروهای لباس شخصی بازداشت شد.


دانشجويان تجمع کننده هشدار داده اند اگر دانشجويان بازداشت شده تا پايان روز سه شنبه آزاد نشوند، اعتراضات خود را نه تنها در ساير دانشکده های دانشگاه علامه بلکه در دانشگاه های ديگر کشور ادامه خواهند داد.


رشيد اسماعيلی، فعال دانشجويی در دانشگاه علامه طباطبايی می گويد از نکات قابل ذکر در اين تجمع حضور نيروهای لباس شخصی و امنيتی در اطراف دانشگاه بود.


او می افزايد:« بنا به گزارش شاهدان عينی مازيار سميعی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی هنگام بازداشت توسط نيروهای لباس شخصی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. درون دانشگاه درگيری جدی صورت نگرفت ولی به دليل وجود دوربين های متعددی که مقامات دانشگاه و نهادهای امنيتی برای تحت نظر داشتن دانشجويان تجمع کننده تعبيه کرده بودند، چند درگيری پراکنده بين دانشجويان و نيروهای حراست و لباس شخصی پيش آمد و به غير از درگير هايی که به هنگام شکسته شدن در دانشگاه پيش آمد، تنش جدی در داخل دانشگاه پيش نيامد.»


بنابر گزارش های دریافتی، دانشجويان تجمع کننده با خواندن سرود «يار دبستانی» و کوبيدن پاهايشان و سر دادن شعارهای «دانشجو می ميرد، ذلت نمی پذيرد»، «فرمانده پادگان اين آخرين هشدا راست، جنبش دانشجويی آماده قيام است»، «محمود احمدی نژاد، عامل تبعيض و فساد»، «مرگ بر ديکتاتور» و «پينوشه، پينوشه، ايران شيلی نميشه» به سمت حياط دانشکده حرکت و در آنجا تجمع کردند.


رشيد اسماعيلی، فعال دانشجويی درباره تعداد دانشجويان اعتراض کننده به راديو فردا می گويد:«دانشگاه علامه طباطبايی دانشگاه کوچکی است و در اوج تجمع حدود ششصد نفر گرد آمده بودند. حتی کلاس های بعدازظهر دانشکده علوم اجتماعی همه تعطيل شد و دانشجويان به تجمع کنندگان پيوستند.»


  • « به دنبال صدور حکم حبس برای سه تن از دانشجويان دانشگاه امير کبير و به دنبال تجمع اعتراضی که هفته گذشته در محل دانشگاه امير کبير برگزار شد، انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی هم امروز تجمعی اعتراضی در دانشکده علوم اجتماعی اين دانشگاه برگزار کرد».
رشید اسماعیلی

خبرنامه امير کبير، ارگان خبری انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير، تعداد دانشجويان تجمع کننده را هزار نفر اعلام کرده است. اين درحالی است که خبرگزاری نيمه دولتی فارس، اين تجمع را غير قانونی و تعداد تجمع کنندگان را ۵۰ نفر ذکر کرده است.


دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی، در اعتراض به بازداشت و صدور احکام سنگين برای دانشجويان اين دانشگاه، سلب حق تحصيل، آنچه پليسی شدن فضای دانشگاه می خواندند، سرکوب فزاينده تشکل های دانشجويی، اخراج اساتيد، توقيف نشريات دانشجويی و ادامه بازداشت سه دانشجوی دانشگاه امير کبير و صدور حکم حبس برای آنها تريبون آزادی در دانشگاه علامه طباطبايی برگزار کردند.


رشيد اسماعيلی، فعال دانشجويی در دانشگاه علامه طباطبايی، در گفت و گو با راديو فردا درباره دليل تجمع امروز دانشجويان علامه طباطبايی می گويد:« به دنبال صدور حکم حبس برای سه تن از دانشجويان دانشگاه امير کبير و به دنبال تجمع اعتراضی که هفته گذشته در محل دانشگاه امير کبير برگزار شد، انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی هم امروز تجمعی اعتراضی در دانشکده علوم اجتماعی اين دانشگاه برگزار کرد».


او می افزاید:« در این تجمع، علاوه بر اعتراض به صدور احکام حبس برای دانشجويان امير کبير، به موارد ديگری هم اعتراض شد که اعتراض به صدور احکام محروميت از تحصيل برای دانشجويان و اعتراض به فشار بر استادان دگر انديش هم صورت گرفت.»


اين فعال دانشجويی در ادامه می گويد که تجمع از ساعت ۱۲ ظهر در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه آغاز شد و دانشجويانی که از دانشگاه های ديگر مثل امير کبير، تهران، شريف، خواجه نصير و دانشگاه آزاد برای شرکت در تجمع به دانشگاه علامه طباطبايی آمده بودند؛ ابتدا با در بسته که توسط حراست دانشگاه بسته شده بود، مواجه شدند.


وی در ادامه می افزايد:« با فشار دانشجويان در دانشگاه شکسته شد و دانشجويان ممنوع الورود دانشگاه علامه هم به اين ترتيب موفق به ورود به دانشگاه شدند. و ساير دانشجويان با شعار «دانشجوی تعليقی حمايتت می کنيم» از آنها استقبال کردند و برای سومين بار در هفته های گذشته شعار مرگ بر ديکتاتور عليه رييس جمهوری ايران در دانشگاه ها سر داده شد.»


رشيد اسماعيلی در ادامه می گويد:«دانشجويان در اين تريبون آزاد خواستار مطالبات خود مبنی بر آزادی دانشجويان زندانی، لغو احکام انضباطی عليه دانشجويان و حفظ استقلال آکادميک شدند و اين تريبون آزاد بارها با شعار «مرگ بر ديکتاتور» و شعارهايی عليه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران قطع شد.»


در اين تجمع دانشجويان پلاکاردهايی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «دانشگاه پادگان نيست»، «آزادی يعنی سکوت، آزادی يعنی اوين؟»، «تعليق، ستاره، اخراج، مثلث افتخار دانشجو»، « احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان آزادترينند»، «تحصيل اولين حق صنفی ماست»، «دانشجويان در بند را آزاد کنيد»، «تحصيل حق انسانی ماست» و « ما در برابر سلب حق تحصيل ايستاده ايم» در دست داشتند.


در روزهای گذشته حدود سی تن از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی از تحصيل محروم شده اند.


XS
SM
MD
LG