لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

ادامه طرح امنيت اجتماعی؛ این بار در پارک ها


نیروی انتظامی می گوید: در مبارزه با «بدحجابی» در پارک ها و تفريحگاه ها از ۱۰۰ پليس زن نيز استفاده می شود.
نیروی انتظامی می گوید: در مبارزه با «بدحجابی» در پارک ها و تفريحگاه ها از ۱۰۰ پليس زن نيز استفاده می شود.


فرماندهان نيروی انتظامی از آغاز مرحله ديگری از طرح امنيت اجتماعی تحت عنوان«طرح امنيت اجتماعی در اماکن تفريحی خبر دادند.


به گزارش خبرگزاري های ایرانی، طی اين طرح ماموران نيروی انتظامی در پارک ها، تفرجگاه های داخل و خارج شهر، و تفريحگاه های کوهستانی مستقر شدند.


روز شنبه دوم تيرماه ۸۶ فرمانده نيروی انتظامی تهران با حضور در پارک ملت تهران دستور اجرای اين طرح را صادر کرد.


احمدرضا رادان به خبرنگاران گفته است: «مرحله جديد طرح امنيت اجتماعی به سالم سازی تفرجگاه ها و پياده روها مربوط می شود.»


وی افزود: طرح امنيت اجتماعی در پارک ها و تفرجگاه ها، «تلفيقی از سه مرحله قبلی است و اگر در اين بخش با اراذل و اوباش زيادی مواجه بوديم اين بدان معناست که در مراحل قبلی پليس به خوبی انجام وظيفه نکرده است.»


آقای رادان درعين حال اظهار داشت: «تا پيش از اجرای طرح افزايش امنيت اماکن تفريحی ۴۰ واحد پليس پوشش فضاهای سبز و پارک ها را به عهده داشتند و اکنون ما برای اينکه اين اماکن را به محيط هايی آرام، امن و در دسترس تبديل کنيم از عوامل اجرائيات پارک ها و يگان امداد استفاده خواهيم کرد و در صورت لزوم يگان ويژه نيز وارد عمل می شود.»


فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ گفت:«هدف ما اين است که خانواده ها در ساعاتی که در حال استراحت و تفريح هستند آرامش داشته باشند و اين طرح همزمان با تهران در سراسر کشور به مرحله اجرا در آمده است.»


رادان افزود:«مبارزه با بدحجابی و اراذل و اوباش، همچنان با قدرت ادامه خواهد يافت.»


روز يکشنبه، سوم تيرماه، فرمانده نيروی انتظامی استان تهران نيز درخصوص اجرای طرح امنيت اجتماعی در پارک ها و تفرجگاه های استان تهران گفت:« با هماهنگی انجام شده بين نيروی انتظامی، شهرداران و شوراها امنيت مناسب خانواده ها را در پارک ها ايجاد خواهيم کرد.»



به گفته پلیس ایران در جریان آنچه «طرح دستگيری اراذل و اوباش» خوانده شده بيش از ۸۰۰۰ نفربازداشت شده که ۲۰۰۰ تن از اين افراد به مرجع قضائی معرفی شده اند.

زارعی هدف برخورد نيروی انتظامی در اين مرحله را «معتادان ولگرد و مزاحمان نواميس مردم و بدحجابان در پارک های استان تهران» معرفی کرد و گفت که با آنان به شدت برخورد خواهد کرد.


وی در عين حال خبر داد که در مبارزه با بدحجابی در پارکها و تفريحگاه ها از ۱۰۰ پليس زن نيز استفاده می شود.


نتايج طرح امنيت اجتماعی در تهران


به گفته فرمانده نيروی انتظامی استان تهران،«در سه ماهه نخست سال جاری، در برخورد با بدحجابی به ۶۲ هزار و ۷۸۵ تن در اين استان تذکر داده شد و دو هزار و ۴۸۲ تن شامل ۶۴۵ مرد و يک هزار و ۸۳۷ زن دستگير و تعدادی از آنان پس از اخذ تعهد آزاد شدند.»


زارعی افزود: تاکنون ۴۱۲ تن از دستگير شدگان در طرح مبارزه با بدحجابی به مرجع قضائی معرفی شدند.


وی در عين حال خبر داد که ۱۴۰ تن نيز در مهمانی ها و پارتی بازداشت شدند و ۵۰۰ واحد تجاری از جمله سفره خانه ها، کافی نت ها، چايخانه، عرضه کنندگان پوشاک در اجرای طرح مبارزه با «بدحجابی» پلمپ شدند.


وی به خبرگزاری ها گفت: اداره اماکن اين نيرو نيز ۲۰۰۰ واحد تجاری و خدماتی را پلمپ کرد.


فرمانده نيروی انتظامی استان تهران اظهار داشت که از دستگير شدگان در طرح مبارزه با «بدحجابی»در اين استان ۴۲۱ نفر دانش آموز، ۵۲۱ تن خانه دار، يک هزار و ۱۱۴ تن دارای شغل آزاد، و ۳۴۴ تن نيز بيکار بودند.


وی در خصوص سطح تحصيل دستگير شدگان در طرح مبارزه با بدحجابی نيز گفته است:« يک هزار و ۴۱۲ تن ديپلمه، ۶۴۲ تن دارای مدرک راهنمايی و ۳۴۶ تن نيز دارای مدرک ابتدايی هستند.»


در ارتباط با « طرح دستگيری اراذل و اوباش» نيز فرمانده نيروی انتظامی استان تهران، تعداد دستگير شدگان را «بيش از ۸۰۰۰ نفر» اعلام کرد و گفت که ۲۰۰۰ تن از اين افراد به مرجع قضائی معرفی شدند.


اين درحالی است که استاندار تهران قبل از این به خبرگزاری های دولتی گفته بود که تعداد کل اراذل اين استان ۱۰۰۰ نفر است .


از سوی دیگر، جانشين دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر روز دوشنبه، چهارم تيرماه، خبر داد که در طرح جمع آوری معتادان پرخطر موسوم به «طرح نجات» که از اول خرداد در استان تهران به اجرا در آمد،« تاکنون دو هزار و ۷۲۲ معتاد در تهران جمع‏آوری و به مراکز درمانی منتقل شدند.»


محمدرضا جهانی، در جمع خبرنگاران گفت: از معتادان جمع‏ آوری شده ۶۰۷ نفر به مراکز درمانی خصوصی و ۶۷۳ نفر به مراکز درمانی دولتی معرفی شده‏ اند.


وی افزود: ۴۴۴ نفر به NGO ها و ۸۰۴ نفر نيز به خانواده‏ها تحويل داده شده و يا کارت درمان داشته اند.


به گفته آقای جهانی، تنها ۱۹۳ نفر به مرکز نگهداری شفق منتقل شده‏اند که در مورد آنها برنامه «درمان نگهدارنده» با متادون اجرا می‏شود.


آقای جهانی يک ماه قبل تعداد معتادان کشور را دو ميليون نفر اعلام کرد و گفت:«امروز در کشور از تعداد ۳۵۰ هزار نفر معتاد به هروئين، ۲۵۰ هر نفر تزريقی و ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر کارتن خواب هستند.»


نتايج طرح برخورد با فروشندگان سی دی غيرمجاز در استان تهران نيز روز دوشنبه از سوی فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ اعلام شد.


احمد رضا رادان در اين خصوص از کشف ۳۵۰ هزار سی دی قاچاق و ۵۰ هزار نسخه کپی آن تاکنون خبر داد و تصريح کرد: اين طرح از صبح سوم خردادماه عملياتی شده است.


دختری که در طرح موسوم به مبارزه با بدحجابی از سوی ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفت از سوی نیروی انتظامی «مجرم» معرفی شد.

وی تعداد بازداشت شدگان در ارتباط با توزيع و فروش سی دی های غيرمجاز را ۱۰۲ نفر عنوان کرد و گفت که اين افراد از توليدکنندگان و فروشندگان سی دی غيرمجارند.


دختر مصدوم متهم شد


طی طرح مبارزه با بدحجابی تصاوير زنی که در ميدان هفت تير تهران بر اثر ضرب و شتم از سوی ماموران با سر و روی خونين مشاهده می شد، انتقادات فراوانی را علیه عملکرد نيروی انتظامی بدنبال آورد.


مقامات نيروی انتظامی در پاسخ به اعتراضات در آن زمان گفتند که دستور بررسی و برخورد با ماموران متخلف صادر شده است، ولی با سپری شدن چند هفته، فرمانده نيروی انتظامی تهران روز يکشنبه به خبرنگاران گفت: « دختری که اين حادثه درباره وی رخ داد طبق بررسی های انجام شده دو مورد دخالت در کار پليس و اخلال در نظم عمومی انجام داده است و اخلال در کار پليس و عدم همکاری با ماموران جرم تلقی می شود.»


آقای رادان علت ضرب و شتم آن دختر از سوی ماموران را نيز به دختر مذکور نسبت داد و گفت:«در واقع او خودش زمينه برخورد را فراهم کرد.»


پاکسازی معابر؛ طرح بعدی


طرح امنيت اجتماعی که اجرای آن از سوی نيروی انتظامی از اول ارديبهشت ۸۶ آغاز شد تاکنون چند مرحله را پشت سر گذاشته است.


آمارهای انتشار يافته از تعداد دستگير شدگان طی چهارمرحله اجرا شده طرح امنيت اجتماعی حاکی از آن است که برخورد با «بدحجابی» و «برخورد با اراذل و اوباش» هدف اصلی نيروی انتظامی است.

مرحله اول اين طرح به برخورد با بدحجابی اختصاص داشت؛ در مرحله دوم، نيروهای انتظامی سراسر کشور با استفاده از يگان های ويژه به عمليات شبانه دستگيریافرادی پرداختند که نيروی انتظامی آنها را «اراذل و اوباش» می نامد.


در دو مرحله بعد ماموران اين نيرو به جمع آوری معتادان و برخورد با فروشندگان سی دی فيلم و موسيقی «غيرمجاز» پرداختند.


آمارهای انتشار يافته از تعداد دستگير شدگان طی چهارمرحله اجرا شده طرح امنيت اجتماعی حاکی از آن است که برخورد با «بدحجابی» و «برخورد با اراذل و اوباش» هدف اصلی نيروی انتظامی است.


به گفته احمدرضا رادان، «نيروی انتظامی در مرحله بعدی طرح ارتقای سطح امنيت اجتماعی با مشاغل مزاحم برخورد و نسبت به پاکسازی معابر از برخی کسبه که به غير از مغازه خود فضای عمومی را نيز اشغال کرده اند، اقدام خواهد کرد.»


وی در خصوص علت قرار گرفتن چنين طرحی در مجموعه طرح امنيت اجتماعی گفت:« اين موضوع به امنيت روانی جامعه آسيب وارد ميکند و از اين رو برخی مشاغل بايد ساماندهی شوند.»


XS
SM
MD
LG